درمان ریشه

اکثر انسان ها در طول زندگی دچار دندان درد شده اند . بعضی ها درد کم و مختصر و بعضی ها هم درد شدید همراه با آبسه و ورم صورت ، دردهای دندانی درجات مختلفی دارند . گاهی فقط همراه با غذاهای سفت و یا آب سرد و چای داغ درد داریم ، اگر این علائم را جدی نگیریم و برای معاینه پیش دندانپزشک نرویم ، این علائم روز به روز شدیدتر می شود ، به طوری که درد همیشگی می شود و دیگر تحمل آن سخت می شود .
مراحل پوسیدگی به این صورت است که ابتدا پوسیدگی در مینا و عاج دندان اتفاق می افتد ، اگر در این مرحله درمان صورت گیرد ، دیگر نیازی به عصب کشی دندان نیست اما اگر درمان نشود ، میکروب ها به پالپ دندان وارد می شوند و باعث ایجاد التهاب و افزایش حجم می شوند و فشار داخل محفظه پالپ بالا می رود ، در نتیجه به پایانه های عصب دندان فشار می آید و درد بیشتر می شود . در هنگام خواب ، فشار خون داخل پالپ بیشتر از روز است ، برای همین درد در شب ها بیشتر می شود .

اگر پوسیدگی دندان در ابتدا درمان نشود این پوسیدگی ها از مینا رد می شوند و به عاج می رسند و به فضای پالپ اثر می گذارند . با داخل شدن میکروب ها به پالپ دندان ، در آنجا التهاب ایجاد می شود و رفته رفته حجم پالپ بیشتر می گردد .

پالپ دندان یک فضای بسته است که التهابش فشار داخلی زیاد می شود . این بیشتر شدن فشار ، باعث به پایانه های عصب دندان فشار می آورد و باعث درد دندان می گردد . دندانپزشک داخل کانال ریشه را بیرون می آورد و آنجا را تمیز می کند .

شکل دادن کانال های ریشه طوری که امکان رسیدن مواد دارویی شستشو دهنده به ته کانال ها فراهم شود ادامه می یابد و سرانجام کانال های ریشه طوری پر می شود که کاملا بسته شوند و امکان وارد شدن میکروب از این راه کم شود صورت می پذیرد . دندانپزشک وظیفه دارد درد دندان را از بین ببرد و در عین حال دندان را هم در دهان نگه دارد .

درمان ریشه احتمالا معانی مختلفی را در ذهن شما تداعی کند، درمان ریشه در حقیقت به معنای تمیز کردن و شکل دادن به کانال ریشه بوده و همچنین خارج کردن عصب دندان را نیز شامل می شود این مراحل با پرکردن دندان به منظور جلوگیری از ورود میکروب ها و باکتری به عصب دندان به پایان میرسد. علت انجام درمان ریشه می تواند متفاوت باشد ولی یکی از مهترین علل درمان ریشه به وسیله دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی این است که با داشتن یک دندان بدون عصب بتوانیم بدون درد به انجام امور روزانه خود ادامه بدهیم . انجام اموری مانند غذا خوردن و فکر کردن و … همراه با یک دندان درد هر چند خفیف در مواردی می تواند بسیار کلافه کننده باشد. بنابراین بسیاری از مردم برای بهبود وضعیت زندگی خود نیز که شده اقدام به درمان ریشه می کنند.

وجود درد بعد از درمان ریشه غیر طبیعی نبوده و بخاطر تحریک عصب دندانی در انتهای ریشه می باشد که با تجویز مسکن و گذر زمان قابل ترمیم است همچنین میزان التهاب پس از درمان ریشه طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد .

به هر دلیلی درمان ریشه با شکست مواجه شود نیاز به درمان مجدد ریشه می باشد که در موارد عدم موفقیت درمان مجدد ریشه بایستی به سراغ جراحی اندودنتیک رفت ، در صورتی که جراحی نیز با شکست مواجه شود نیاز به کشیدن دندان و استفاده از درمان های دیگر نظیر ایمپلنت و... می باشد .

با درمان ریشه و مراقبت صحیح ماندگاری دندان بالا بوده و میتوان تا پایان عمر از دندان عصب کشی شده استفاده کرد . عصب کشی دندان حتی برای دندان های شیری کودکان نیز استفاده می شود چرا که برای جویدن مناسب غذا و رشد صحیح و مناسب دندان های قدامی نیاز به دندان شیری برای کودکان ضروری است .