آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

متخصص-ایمپلنت-دندان-شهرک-غرب
متخصص ایمپلنت دندان در شهرک غرب
دسامبر 13, 2021
قیمت ایمپلنت دندان
دسامبر 19, 2021
آیا-عصب-کشی-دندان-درد-دارد؟

افرادی که دندان های آن ها دچار عفونت پالپ شده است نیاز به عصب کشی دندان پیدا می کنند. عصب کشی یا درمان ریشه دندان شامل پاکسازی کانال ریشه دندان و عاری سازی آن از هرگونه اورگانیسم بیماری زا و بافت عفونی است. یکی از نگرانی هایی که بیشتر افراد در مورد مراجعه به دندان پزشک و عصب کشی دندان های خود دارند، احساس درد حین و بعد از عمل عصب کشی دندان است.

با وجود تکنیک ها و انواع مختلف بی حسی های موضعی دندان، احساس درد شدید هنگام درمان کانال ریشه بسیار نادر است اما برخی از افراد ممکن است به علت طولانی شدن پروسه درمان کمی احساس ناراحتی کنند. اگر بیمار هنگام عصب کشی احساس درد و ناراحتی دارد، باید به دندان پزشک خود اطلاع دهد تا از بی حسی های مکمل برای او استفاده کند.

درد عصب کشی دندان

احساس درد بعد از عصب کشی دندان و از بین رفتن اثر بی حسی عادی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله مهارت دندان پزشک و تکنیکی که استفاده می کند، وضعیت دندان و عفونی بودن بافت های اطراف، وضعیت جسمی و ایمنی بدن بیمار برای بهبود خود و میزان دستکاری شدن و تهاجم به بافت ها و اعصاب آن ناحیه از فک بیمار.

بعضی از دندان پزشک ها توصیه می کنند پیش از این که اثر بی حسی از بین برود، بیمار یک مسکن مصرف کند تا بعد از، از بین رفتن اثر بی حسی داروی مسکن در بدن به دوز موثر خود رسیده باشد. این درد پس از درمان ممکن است تا چند روز طول بکشد که جای نگرانی نیست و معمولا با داروهای بدون نسخه تسکین دهنده درد کنترل می شود.

اگر با گذشت چند روز پس از درمان عصب کشی همچنان درد وجود داشته باشد ممکن است نشانه ای از اشکالی در عصب کشی دندان باشد؛ مثلا امکان دارد کانال ها به خوبی پاکسازی نشده باشند، آسیبی به ساختار ریشه ها وارد شده باشد، دندان پزشک کانالی را ندیده باشد یا مشکلات دیگر که در هر صورت بیمار در اسرع وقت باید برای تشخیص علت درد به دندان پزشک خود مراجعه کند.

بنابراین توجه به این مسئله بسیار مهم است که درمان های ریشه دندان دردناک نیستند و بیمار نباید از ترس احساس درد ازمراجعه به دندان پزشک و گرفتن درمان خودداری کند. اکثر افرادی که برای درمان ریشه مراجعه می کنند قبل از درمان درد دارند و عصب کشی دندان در واقع به کاهش درد و ناراحتی آن ها کمک می کند.

استراتژی های کنترل درد برای درمان عصب کشی دندان

درمان-درد-عصب-کشی-دندان

کاهش درد حین انجام عصب کشی: استفاده از استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن، ژلوفن قبل از شروع درمان دندان پزشکی به کاهش درد حین درمان کمک می کند. همچنین در صورتی که حین درمان بیمار همچنان درد داشته باشد، دندان پزشک با ایجاد بی حسی عمیق با ماده بی حسی مناسب و در صورت نیاز افزایش حجم داروی بی حسی و استفاده از تکنیک های بی حسی مکمل درد را کنترل می کند.

کنترل درد بعد از درمان: پس از جلسه درمان ریشه به خصوص اگر درمان تکمیل نشده باشد، بیمار احساس درد خواهد داشت. اولین راه کنترل درد پس از درمان عصب کشی استفاده از داروهای مسکن معمول مانند استامینوفن، ایبوبروفن، ژلوفن و غیره و ترجیحا پیش از تمام شدن اثر بی حسی است. پس از درمان های طولانی دندان پزشکی که برای مدت زیادی دهان باز بوده است، ممکن بیمار در مفصل فک خود احساس ناراحتی و حتی تورم یک سمت دهان داشته باشد که برای تسکین آن از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و همچنین یک حوله گرم بر روی محل می تواند استفاده کند.

کنترل-درد-عصب-کشی-دندان

بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا درمان کانال های ریشه دندان دردناک است؟ باید گفت نه، عصب کشی دندان معمولاً بدون درد است؛ چرا که امروزه دندان پزشک ها قبل از شروع درمان با تزریق بی‌حسی موضعی دندان تحت درمان و لثه و بافت اطراف را بی حس می کنند. در نتیجه بیمار در طول عمل هیچ دردی احساس نخواهد کرد. با این حال اگر درد و ناراحتی خفیف هم وجود داشته باشد قابل کنترل است. درد پس از درمان نیز تا چند روز پس از انجام درمان ریشه طبیعی است و قابل کنترل می باشد.