ایمپلنت یا بریج دندان ؟

طول عمر ایمپلنت دندان
طول عمر ایمپلنت دندان
دسامبر 2, 2022
ایمپلنت دندان
چرا ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته است؟
آوریل 30, 2023
نمایش همه
ایمپلنت یا بریج دندان ؟

  شاید این سوال ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد که واقعا کدام روش برای من مناسب‌تر است؟ ایمپلنت یا بریج دندان. در این مقاله یک بار برای همیشه هر دو روش را بررسی نموده و از تمامی زوایا با هم مقایسه می‌کنیم. در انتها شما با مطالعه‌ی این مقاله به راحتی خودتان تصمیم خواهید گرفت. کدام روش برای شما مناسب‌تر است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

پل دندانی یا همان بریج دندان چیست؟

  زمانی که شما یک یا چند دندان خود را از دست باشید. می‌توانید از روش بریج استفاده نمایید. در این روش همان طور که از نامش پیداست. می‌توان از دندان‌های مجاور دندان یا دندان‌های از دست رفته به عنول پایه یا ستون استفاده نمود و دندان‌های مصنوعی روی این پایه‌ها قرار می‌گیرند.

  معمولا از بریج دندان برای جایگزینی تا حداکثر چهار دندان استفاده می‌شود. اما در مواردی نادر می‌توان این عمل را برای بیش از چهار دندان نیز انجام داد. به شرط آن که دندان‌های مجاور از استحکام و سلامت کافی برخوردار باشند.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

  در این روش بر خلاف بریج که از دندان‌های مجاور به عنوان پایه برای جای­گذاری دندان‌ها استفاده می‌شود؛ خود دارای یک پایه تیتنایومی یا سرامیکی است که با عمل جراحی درون لثه قرار می‌گیرد. سپس تاج دندان به همراه اباتمنت روی این پایه سوار می‌شود. بنابراین در روش ایمپلنت شما نیاز به جراحی در ناحیه لثه و فک دارید. ایمپلنت‌ها معمولا در زمان‌های خیلی کم یک روزه تا مدت زمان طولانی­تر، چند ماهه نصب می‌شوند.

آیا انجام ایمپلنت محدودیت سنی دارد؟

 

انواع بریج دندان

  پل های دندانی انواع مختلفی دارند که هر کدام با توجه به شرایط بیمار و تشخیص دندان پزشک متخصص مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با انواع بریج دندان آشنا خواهیم شد.

  • بریج دندان سنتی: این روش یکی از محبوب‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین روش‌های بریج دندان می‌باشد و مناسب افرادی است که در دو طرف دندان‌های از دست رفته، دندان‌های قوی داشته باشند. به این ترتیب از دندان‌های مجاور به عنوان پایه نگهدارنده‌ی تاج دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شود.
  • بریج دندان کنسولی: این روش برای نگهداری دندان‌های مصنوعی بر خلاف روش سنتی فقط به یک پایه نیاز دارد بنابراین کافی است در محل شکاف دندانی تنها یک دندان سالم موجود باشد. دندان‌های مصنوعی روی همان یک دندان سوار می‌شود.
  • بریج دندان مریلند: این روش مانند روش سنتی به دو دندان نیاز دارد. تنها تفاوت این روش با روش سنتی این است که در روش مریلند به جای روکش دندان، از چهارچوب یا اسکلت فلزی یا چینی استفاده می‌شود. که به پشت دندان‌های مجاور متصل می‌گردد.
  • بریج دندانی با ترکیب ایمپلنت: این روش مناسب افرادی است که در ناحیه‌ی شکاف هیچ دندانی ندارند. بنابراین معمولا پایه‌ها با قرار دادن ایمپلنت در داخل فک ایجاد می‌شود. سپس پل دندانی روی ایمپلنت‌های نصب شده اجرا می‌گردد.

 

مقایسه مزایا و معایب ایمپلنت و بریج دندان:

 

ایمپلنت بهتره یا بریج دندان ؟

 

مزیت­ های ایمپلنت دندان:

  • معمولا نگهداری از آن آسان است و نیاز به مراقبت کمی دارد.
  • دوام و ماندگاری طولانی، اگر از مواد عالی استفاده شود. می‌تواند تا پایان عمر دوام داشته باشد.
  • داشتن لبخندی طبیعی، ایمپلنت‌ها دقیقا مانند دندان‌های واقعی خودتان است و لبخندی زیبا را به شما هدیه می‌دهد.
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک، ایمپلنت نه تنها باعث از بین رفتن استخوان فک نمی شود؛ بلکه از آن جلوگیری می‌کند و باعث تحریک و رشد آن نیز خواهد شد.
  • جلوگیری از تخریب دندان‌های مجاور، ایمپلنت‌ها به دیگر دندان‌ها آسیبی وارد نمی‌کنند و به تنهایی در جای خود قرار می‌گیرند.
متخصص ایمپلنت دندان در قیطریه

 

معایب ایمپلنت دندان:

  • خطر جراحی فک، برای نصب ایمپلنت، دندان پزشک باید فک شما را مورد عمل قرار دهد. همیشه در جراحی‌ها خطراتی وجود دارد. از جمله شکستگی استخوان فک، عفونت، آسیب به دندان‌های اطراف و…
  • زمان، از آن جایی که ایمپلنت دندان با عمل جراحی انجام می‌شود. زمان بر است و ممکن است تا چند ماه طول بکشد.
  • هزینه، انجام ایمپلنت معمولا هزینه­ی بالایی دارد. این هزینه ممکن است. باعث شود تا بیمار به فکر روش‌های جایگزین ایمپلنت باشد.

 

مزیت‌های بریج دندان:

  • این روش به تراکم و قدرت استخوان فک شما هیچ ارتباطی ندارد.
  • در این روش خبری از جراحی نیست و طبیعتا دوران نقاهتی هم نخواد داشت.
  • قیمت بریج دندان نسبت به روش‌های دیگر مانند ایمپلنت کمتر است.
  • تهاجم کمتر، این روش نسبت به ایمپلنت تهاجم کمتری را ایجاد می‌کند.
  • سرعت، معمولا بریج‌ بسیار سریع‌تر از ایمپلنت‌ در دهان نصب می­شود.

 

معایب بریج دندان:

  • زوال استخوان فک، از آن جایی که بریج دندان جایگزین استخوان فک نمی‌شود. این استخوان به علت ‌عدم استفاده به مرور از بین می‌رود.
  • باعث پوسیدگی دندان‌های مجاور می‌شود. از آن جایی که برای انجام بریج، باید بخش قابل توجهی از دندان‌های مجاور برداشته شود. باعث آسیب دیدگی به دندان‌های مجاور و پوسیدگی سریع آن­ها می­شود.
  • دوام کم، معمولا بریج‌ها بین ۸ تا ۱۵ سال دوام دارند و بعد از این مدت احتمالا باید آن‌ها را تعویض نمایید.

 

آیا بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

  وقتی بریج‌ها را با ایمپلنت مقایسه می‌کنیم. متوجه می‌شویم که بریج‌ها معمولا دوام کمتری دارند. بین ۸ تا ۱۵ سال. حال آن که دوام ایمپلنت بسیار بالاست و در صورت استفاده صحیح می‌تواند مادم­العمر باشد.

بهترین متخصص ایمپلنت دندان

  از سوی دیگر ایمپلنت به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و بر خلاف بریج که باعث تحلیل استخوان فک می‌شود؛ به تقویت آن کمک می‌کند. ایمپلنت به شما حس بهره مندی از یک دندان واقعی را می‌دهد و به نظر می‌رسد بهتر از بریج است.

 

مقایسه­ ی هزینه بریج دندان و ایمپلنت

  از نظر هزینه معمولا ایمپلنت گران‌تر از بریج است و شاید تنها عاملی که باعث شود؛ افرادی ترجیح دهند از بریج به جای ایمپلنت استفاده کنند. نیز همین موضوع باشد. از سوی دیگر معمولا ایمپلنت‌ یا کاشت دندان کمتر تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرد که این امر نیز ممکن است؛ باعث شود. برخی از افراد بریج را به ایمپلنت ترجیح دهند.

  پس اگر قصد دارید. هزینه­ی کمتری برای جایگزین نمودن دندان‌های خود بپردازید. روش بریج مناسب شماست. اما اگر به هزینه اهمیتی نمی‌دهید. ایمپلنت برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

 بریج دندانی در واقعی روشی است که در آن از دندان‌های مجاور فضایی که یک یا چند دندان آن از بین رفته است؛ به عنوان پایه استفاده می‌شود. دوام بریج در مقایسه با ایمپلنت کمتر است. ولی هزینه­ی انجام ایمپلنت بیش‌تر است. برای انجام ایمپلنت دندان پزشک به عمل جراحی نیاز دارد.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *