تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان

قیمت ایمپلنت دندان
قیمت ایمپلنت دندان
دسامبر 19, 2021
تفاوت-کامپوزیت-و-لمینت
تفاوت لمینت و کامپوزیت
دسامبر 24, 2021
نمایش همه
تفاوت-ایمپلنت-و-لمینت

ایمپلنت دندان چیست ؟ 

ایمپلنت درمانی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. قطعات فلزی ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک قرار داده می شود و پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت، یک تاج روی آن قرار خواهد گرفت و از نظر ظاهری تقریبا شبیه به دندان های طبیعی بیمار خواهند بود.

ایمپلنت ‌ها برای دندان ‌های خلفی یک گزینه عالی هستند، زیرا قسمت فلزی آن هنگام لبخند قابل مشاهده نیست. با این حال، ایمپلنت های دندانی ممکن است برای دندان های قدامی از نظر زیبایی ایده آل نباشند. برای دندان هایی که هنگام لبخند قابل رویت هستند، در صورتی که تراش خورده، لکه دار و بد رنگ، نامرتب یا فرسوده باشند، لمینت و روکش کردن دندان ها ممکن است انتخاب بهتری باشد.

 

لمینت دندان چیست ؟

 

لمینت های دندانی یک درمان ایده آل برای داشتن لبخندی زیبا است و برای زیباتر کردن دندان ها هنگاهی که دندان ها کج، فاصله دار (دیاستم دندانی)، ترک خورده، شکسته یا آسیب دیده باشند، به کار می رود. لمینت دندانی بعد از تهیه قالب و ساخته شدن در لابراتوار بر روی دندان ها چسبانده می شود. ظاهر لمینت ها مانند دندان های طبیعی است.

 

تفاوت ایمپلنت و لمینت از نظر کاربرد

 

ایمپلنت :

  • برای جایگزین کردن تک دندان از دست رفته
  •  برای بی دندانی های بیش از یک دندان
  •  برای پایه دندان مصنوعی در بی دندانی کامل

لیمنت :

  • برای ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده
  • برای تغییر رنگ دندانی و دندان های لکه دار
  • برای بهبود ردیف بودن دندان ها زمانی که به هم ریختگی زیاد نیست
  • برای بهبود کلی زیبایی لبخند
متخصص ایمپلنت دندان در الهیه

 

تفاوت ایمپلنت و لمینت از نظر قیمت

 

قرار دادن ایمپلنت های دندانی نسبت به لمینت ها هزینه بیشتری دارند اما در مقابل دوام بیشتری هم دارند. همچنین بسته به سن، باید در نظر داشت که ممکن است لازم باشد لمینت ها چند بار تعویض شوند. تعویض لمینت ها به طور مکرر هزینه کلی آن ‌ها را افزایش می ‌دهد و در دراز مدت نسبت به ایمپلنت هزینه‌بر تر خواهند بود.

 

تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت از نظر طول عمر

 

  • ایمپلنت ها: با معاینه های معمول دندان پزشکی می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. فلز تیتانیوم با استخوان فک بیمار یکی می شود و این فلز در برابر پوسیدگی و مشکلات لثه مقاومت می کند.
  • لمینت ها: معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارند. با این حال آن ها نیز همانند دندان های طبیعی در برابر برخی از صدمات آسیب پذیر هستند و می توانند ترک بخورند و یا بشکنند. لمینت ها همچنین مستعد لکه شدن هستند.

 

تفاوت ایمپلنت و لمینت دندان از نظر مزایای درمانی

 

  • ایمپلنت دندان: ایمپلنت می تواند از دندان کاملا از دست رفته ای که با روکش پوشانده نمی شود، مراقبت کند. بر خلاف پروتز، ایمپلنت دندان، ثبات لازم را فراهم می کند و هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن، در دهان فرد جابجا نمی شود. از آن جایی که آن درون استخوان ثابت است، نیازی به نگرانی در مورد افتادن ایمپلنت ها مانند پروتز نیست. ایمپلنت دندان دقیقا شبیه یک دندان واقعی است و می تواند بیش از ۵۰ سال دوام بیاورد. ماده ای که ایمپلنت از آن تشکیل شده در برابر پوسیدگی و مشکلات لثه مقاومت می کنند و در عین حال دندان های مجاور و استخوان فک را حفظ می کند.
آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

 

  • لمینت دندان: مدت زمان درمان لمینت بسیار کمتر از کاشت ایمپلنت دندانی است و همین لمینت را به سریع ترین راه برای پوشاندن ترک، ساییدگی، لکه و تغییر رنگ دندان تبدیل می کند. بر خلاف ایمپلنت، در لمینت دندانی روند بهبودی زمان زیادی طول نمی کشد و هنگامی که روکش ها سیمان شدند و اثر داروی بی حسی از بین رفت بیمار می تواند مانند معمول غذا بخورد. لمینت ها در مقایسه با بسیاری از روش های دیگر دندان پزشکی زیبایی نسبتا ارزان هستند.

 

تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان از نظر عوارض درمانی

 

  • ایمپلنت دندان : از آن جایی که ایمپلنت ‌های دندانی با کیفیت و ماندگاری بالا طراحی شده ‌اند، معمولا گران قیمت ‌تر از سایر گزینه ‌های دندان پزشکی زیبایی هستند. روش کاشت ایمپلنت بسیار زمان بر است و بسته به برنامه درمانی لازم، فرآیند ایمپلنت دندانی شامل تصویربرداری، برداشتن دندان آسیب دیده، آماده سازی استخوان فک، قرار دادن ایمپلنت و پوشاندن آن با روکش ممکن است چندین ماه طول بکشد.

 

  • لمینت دندان : به طور کلی، لمینت ها بیشتر در معرض ترک خوردن، شکستن یا لکه شدن هستند. از آن جایی که لمینت ‌ها شکننده‌ تر هستند، بسته به میزان مراقبت و نگهداری معمولا تنها ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌ آورند. همچنین ممکن است برای دستیابی به طبیعی ترین و متقارن ترین لبخند نیاز باشد لمینت روی چند دندان کنار هم قرار بگیرد که هزینه را افزایش می دهد.
    مشکل دیگر این است که همه افراد، واجد شرایط دریافت لمینت نیستند و کسانی که دندان‌ های ضعیفی دارند یا مشکل دندان قروچه دارند، باید گزینه ‌های دیگری را در نظر بگیرند. همچنین افرادی که این درمان را انتخاب می کنند ممکن است متوجه افزایش حساسیت دندان های خود به گرما و سرما شوند زیرا دندان پزشک برای قرار دادن روکش نیاز به برداشتن مقداری از ساختار دندان دارد. لمینت ها اگر به درستی به دندان چسبانده نشوند، می توانند جابجا شوند. اگر این اتفاق بیفتد، در آینده مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه ایجاد می کنند.
لمینت متحرک دندان یا اسنپ آن اسمایل (Snap-On Smile) چیست ؟

 

تفاوت ایمپلنت و لمینت از نظر طول مدت درمان

 

  • ایمپلنت ها : روند کامل بسته به برنامه درمانی متفاوت است و قرار دادن ایمپلنت ممکن است تا ۱۰ ماه طول بکشد.
  • لمینت ها: با میانگین سه بار ویزیت دندان پزشکی، بیمار می تواند لمینت دندان های خود را تکمیل کند.

 

تفاوت ایمپلنت و لمینت از نظر مراقبت پس از درمان

 

مراقبت از ایمپلنت های دندانی :

  • استفاده کردن از یک مسواک نایلونی نرم (soft)؛ به این دلیل که مسواک های نایلونی دارای بریستل ها یا به اصطلاح موهایی هستند که روی ایمپلنت های دندانی با انعطاف قرار می گیرند. از مسواک هایی که دارای بریستل های سخت هستند باید اجتناب کرد، زیرا می توانند سطح ایمپلنت را خراش دهند. در واقع، باید از استفاده از هر نوع ابزار فلزی برای تمیز کردن دهان خود پس از قرار گرفتن ایمپلنت خودداری کرد.
  • اجتناب از استفاده از خمیر دندان یا دهانشویه هایی که مواد ساینده دارند. همچنین از محصولات بهداشتی دهان با طعم های قوی مانند نعناع یا دارچین نیز باید اجتناب کرد، زیرا این محصولات می توانند باعث ایجاد احساس ناراحتی در دهان شوند.
  • نخ دندان کشیدن روزانه. با ایمپلنت های دندانی، نخ دندان کشیدن بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند. این به این دلیل است که پلاک می تواند به راحتی در اطراف ایمپلنت جمع شود که می تواند منجر به سایر مسائل بهداشت دهان و دندان شود.

به طور کلی، دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم برای سلامت ایمپلنت ها کافی است.

متخصص ایمپلنت دندان در مرزداران

مراقبت از لمینت های دندانی:

  • مواد غذایی سخت یا اجسام سخت مانند خودکار، یخ یا ناخن را نباید جوید.
  • از دندان های خود برای باز کردن بسته بندی هرگز نباید استفاده کرد.
  • غذاهای سفت تر را فقط باید با دندان های خلفی خورد.
  • اگر بیمار عادت دارد در شب دندان قروچه کند یا دندان هایش را روی هم فشار دهد، یک اسپلینت یا نگهدارنده برای محافظت از لمینت ها باید تهیه کند.

 

دندان های خودم را ایمپلنت کنم یا لمینت ؟ 

 

حتی پس از بررسی مزایا و معایب هر روش، ممکن است مشخص نباشد که کدام درمان، برای یک فرد بهترین است. در این صورت، دنبال کردن این راه ها می تواند به پیدا کردن روش مناسب کمک کند:

  • باید در نظر گرفت دندان چقدر آسیب دیده است. اگر دندان به شدت آسیب دیده است، به احتمال زیاد باید خارج شود و با ایمپلنت دندانی جایگزین گردد. به این ترتیب، ایمپلنت به عنوان راه حلی برای مشکلات عمده ای مانند شکستگی دندان در خط لثه عمل می کند. از سوی دیگر، لمینت ها به عنوان راه‌حلی برای آسیب‌های زیبایی جزئی دندان، مانند ترک، لکه‌ و بد رنگی و فاصله بین دندان ها، بهترین عملکرد را دارند.
  • نوع دندانی که باید جایگزین شود نیز تاثیر زیادی در درمان انتخابی دارد. برای دندان های قدامی که آسیب زیادی ندیده اند لمینت گزینه مناسب تری است و برای دندان های خلفی ایمپلنت مناسب تر است.
  • طول عمر : اگرچه لمینت ها می توانند سال ها دوام بیاورند، اما دائمی نیستند. لمینت ها به مراتب بیشتر از ایمپلنت های دندانی در معرض آسیب هستند.
همه چیز درباره ایمپلنت کره‌ای اوستم که قبل از جراحی باید بدانید!

 

اگر یک یا چند دندان را از دست داده اید و یا اگر به دنبال راه درمانی هستید که تا آخر عمر باقی بماند، ایمپلنت ممکن است پاسخ شما باشد. اگر مشکل شما صرفا زیبایی لبخند است، لمینت ها ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند.

با تمام این ها، این روش های دندان پزشکی ممکن است گران باشند و بسته به این که به کدام دندان پزشک مراجعه می کنید، قیمت ها ممکن است متفاوت باشد. صرف نظر از نوع درمانی که انتخاب می کنید، هر یک از این روش ها باید با پیگیری های مداوم  و مراجعات منظم به دندان پزشک همراه شود. مراجعه های منظم، به طور کلی هر شش ماه یک بار را می توان با برنامه ریزی مناسب و با هزینه اندک یا بدون هزینه پوشش داد.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *