جرم‌گیری دندان چندوقت یکبار باید انجام شود؟

بهترین دندانپزشک زیبایی
بهترین دندانپزشک زیبایی
جولای 19, 2021
مدت-زمان-جرم-گیری-دندان-ها
مدت زمان جرم‌گیری دندان
جولای 21, 2021
نمایش همه
جرم‌گیری-دندان-چندوقت-یکبار-باید-انجام-شود؟

طبق توصیه دندانپزشکان، شما باید هر شش ماه یک‌بار دندان‌های خود را جرم‌گیری کنید تا پلاک‌های روی دندانی که با مسواک حذف نمی‌شوند و آن پلاک‌هایی که به آن‌ها دسترسی ندارید، طی فرآیند جرم‌گیری از بین بروند. در واقع، حتی اگر روزانه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، باز هم ممکن است در دندان‌های شما مکان‌هایی وجود داشته باشد که به ‌طور کامل تمیز نشده است.

در صورتی ‌که این پلاک‌ها با فرآیند جرم‌گیری برداشته نشوند، پس از مدتی سفت و سخت شده و غالبا منجر به پوسیدگی دندان‌ها، التهاب و خونریزی لثه می‌شوند. به همین دلیل است که دندان‌های تمامی افراد هر شش ماه یک ‌بار به جرم‌گیری نیاز خواهد داشت.

حتی در صورتی ‌که از سخت شدن جرم‌های دندانی جلوگیری نشود، فرد به بیماری تحلیل لثه و استخوان و انحراف دندان مبتلا می‌شود که در این‌ صورت دندان فرد لق شده و از بین خواهد رفت. در واقع شما برای جلوگیری از عوارض پلاک‌های مضر دندانی می‌توانید هر چند مدت یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کرده و در صورت نیاز فرآیند جرم‌گیری را انجام دهید.

 

جرم گیری دندان چند بار در سال باید انجام شود؟

 

جرم-گیری-دندان-با-دستگاه-های-مخصوص


طبق عقیده برخی افراد، انجام جرم‌گیری روی دندان‌ها منجر به ایجاد آسیب‌های دندانی می‌شود؛ در صورتی ‌که اینگونه نیست و اگر فرآیند جرم‌گیری به درستی و توسط دستگاه مناسب با مهارت بالا انجام شود، هیچ آسیبی به دندان‌های فرد وارد نخواهد شد. در کنار آن، متخصصین دندانپزشکی توصیه می‌کنند که فرآیند جرم‌گیری حداقل هر سال یک ‌بار انجام شود. همچنین انجام درمان جرم‌گیری در سال بیشتر از دو بار و در بازه‌های زمانی کمتر از ۶ ماه توصیه نمی‌شود.

مدت زمان جرم‌گیری دندان


اینکه دندان‌های شما هرچند وقت یکبار به جرم‌گیری نیاز خواهند داشت، کاملا به اینکه شما تا چه میزان، به بهداشت و سلامت دندان‌های خود اهمیت می‌دهید، بستگی دارد. در این‌ صورت اگر می‌خواهید تنها سالی یکبار برای جرم‌گیری دندان مراجعه کنید، باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت داده و مراقبت‌های زیر را انجام دهید:


۱٫ در طول روز حداقل یکبار مسواک بزنید. مسواک نزدن دندان‌ها باعث می‌شود که باقی‌ مانده غذاهای موجود در دهان تبدیل به جرم شده و شما با مسواک زدن دندان‌ها حداقل یکبار در روز می‌توانید از بروز جرم جلوگیری کنید. حتی اگر می‌توانید و دندان‌های شما از دندان‌هایی است که به‌ سرعت جرم می‌گیرد، باید حتما دو بار در طول روز و پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از ایجاد پلاک‌ها جلوگیری کنید.


۲٫ مسواک زدن پس از استفاده از موادغذایی شیرین: برخی موادغذایی مانند شکلات، شیرینی یا حتی گز بیشتر از سایر موادغذایی باعث ایجاد پلاک روی دندان‌ها می‌شوند. در این‌ صورت توصیه می‌شود پس از مصرف این موادغذایی حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید و دندان‌های خود را با استفاده از آب بشورید تا باقی ‌مانده این موادغذایی از دهان شما خارج شده و باعث ایجاد جرم‌های دندانی نشود.


۳٫ از نخ دندان استفاده کنید: برخی افراد عقیده‌های بسیار نادرستی در رابطه با استفاده از نخ دندان دارند؛ در صورتی‌ که استفاده از نخ دندان به‌ طور بسیار موثری روی جلوگیری از جرم‌های دندانی تاثیر می گذارد و در واقع شما می‌توانید با استفاده حداقل یکبار در روز از نخ دندان جرم فضای بین دندان‌ها را که با استفاده از مسواک زدن تمیز نمی‌شوند، از بین ببرید.

آیا جرم‌گیری دندان درد دارد؟


۴٫ حداقل سالی یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در این مورد نیز می‌توان گفت که شما باید برای معاینه دندان‌های خود حداقل سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید؛ زیرا توجه نکردن به ایرادهای موجود در دندان‌ها باعث ایجاد و تشکیل جرم و پلاک روی دندان‌ها می‌شود.


۵٫ در صورت نیاز ارتودنستی دندان‌های خود را انجام دهید. برخی افراد دندان‌های مرتبی ندارند و دندان‌هایشان به ‌خوبی روی هم قرار نمی‌گیرد. این افراد اغلب به جرم‌ و پلاک دندان دچار می‌شوند؛ زیرا پلاک‌های دندانی به ‌سرعت در نواحی غیرقابل دسترس دندان‌ها ایجاد شده و در نهایت باعث ایجاد جرم می‌شوند. در صورت عدم‌ توجه به درمان ارتودنسی، این افراد نیز بیشتر از سایر افراد نیاز به انجام جرم‌گیری خواهند داشت.

 

جرم گیری هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

 

جرم-گیری-دندان-ها


برخی افراد هستند که پس از انجام جرم‌گیری، بهداشت دهان و دندان خود را به طور کامل رعایت می‌کنند و در این‌ صورت، تا مدت‌های زیادی نیاز به انجام جرم‌گیری مجدد دندان‌های خود ندارند. این افراد غالبا سالی یک بار انجام جرم‌گیری برایشان کفایت می‌کند.

اما برخی افراد هستند که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمی‌کنند یا حتی هستند افرادی که به دلیل دارا بودن بزاق خاص، دندان‌هایشان مستعد تشکیل جرم و بیماری‌های لثه‌ای است. برای این افراد نیز انجام جرم‌گیری، دو بار در سال و در واقع، هر ۶ ماه یکبار توصیه می‌شود.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *