عوارض لمینت دندان

بهترین متخصص ایمپلنت دندان
بهترین متخصص ایمپلنت دندان
جولای 3, 2021
لبخند هالیوودی
لبخند هالیوودی
جولای 7, 2021
نمایش همه
عوارض لمینت دندان

لمینت‌ها یک لایه نازک از جنس سرامیک یا پرسلن ونیر هستند که روی دندان‌های طبیعی فرد چسبانده می‌شوند. استفاده از لمینت‌ها یکی از روش‌های فوق‌العاده زیبایی دندان‌ها به‌شمار می‌رود که کمترین عوارض جانبی را در پی دارد. همچنین برخی از عوارض لمینت دندان موقتی و کوتاه مدت هستند و به‌مرور زمان برطرف می‌شوند.

در واقع، استفاده از لمینت‌های دندانی ممکن است برای فرد عوارض و معایبی را به همراه داشته باشد؛ اما به‌طور قطع نمی‌توان گفت که همه افراد به این عوارض دچار می‌شوند. عوامل متعددی روی بروز عوارض لمینت دندان نقش دارند و در این‌صورت می‌توان گفت عواملی مانند تخصص، دانش و تجربه کم دندانپزشک، عدم رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از لمینت دندان‌ها توسط بیمار، عدم رعایت مقدمات حین لمینت کردن دندان‌ها توسط دندان پزشک و حتی استفاده از مواد و تجهیزات نامناسب می‌تواند روی بروز این عوارض تاثیرگذار باشد.


در این مقاله، عوارض لمینت دندان‌ها به‌طور کامل معرفی شده‌اند.


عوارض لمینت دندان

همانطور که گفته شد، لمینت دندان‌ها یک روش زیبایی دندانپزشکی است که مانند سایر روش‌ها ممکن است عوارض و معایبی برای بیماران داشته باشد، که این عوارض عبارتند از:


۱٫ ایجاد حساسیت نسبت به سرما و گرما در دندان‌ها


یکی از عوارضی که در دندان‌های لمینت شده بیماران بسیار شایع می‌باشد، ایجاد حساسیت نسبت به گرما و سرما است. علت ایجاد این عارضه، تراشیدن مینای دندان است که به‌مرور زمان از بین می‌رود. اما در صورتی‌که برای یک مدت طولانی به ایجاد حساسیت در دندان‌های خود مبتلا شدید، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.


۲٫ تغییر رنگ لمینت دندان و ایجاد ناهماهنگی با رنگ سایر دندان‌ها

 

لمینت دندان شقایق دهقان

رنگ لمینت دندان


لمینت‌های دندان به‌طور خودکار تغییر رنگ نمی‌دهند و در واقع می‌توان گفت، تغییر رنگ لمینت دندان به‌مرور زمان به علت موادی که دندان‌ها با آن‌ها در تماس است، اتفاق می‌افتد. گرچه انواع لمینت دندان در مقابل تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند، اما در هر صورت مصرف بیش از اندازه مواد غذایی رنگی و یا استعمال دخانیات می‌تواند به مرور زمان، باعث تغییر رنگ لمینت‌ها شود.

از طرفی، این مواد در دندان‌های طبیعی تغییر رنگ بیشتری ایجاد می‌کنند که همین مسئله می‌تواند باعث ایجاد ناهماهنگی در ظاهر دندان‌های لمینت شده و دندان‌های لمینت نشده باشد. اما برای این مورد نیز می‌توان گفت از آنجایی‌که لمینت‌های دندانی غالبا روی دندان‌های خط لبخند و دندان‌هایی که در معرض دید قرار دارند، انجام می‌شود، تفاوت رنگ دندان‌های لمینت شده با دندان‌های لمینت نشده هیچگاه دیده نمی‌شود.


۳٫ پوسیدگی دندان‌ها


در صورتی‌که لمینت‌ها به‌درستی نصب نشوند و یا اصول قرار دادن لمینت‌ها توسط دندانپزشک به‌ خوبی رعایت نشود، به‌مرور زمان دندان‌ها در زیر لمینت دچار پوسیدگی خواهند شد. همچنین در صورتی‌که بیمار پس از انجام لمینت مراقبت‌های لازم را انجام ندهد و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند، دندان‌های زیر لمینت غالبا دچار پوسیدگی می‌شوند.


۴٫ بروز بیماری‌های لثه یا پریودنتال


عفونت‌های بافت لثه، لق شدن دندان‌ها و یا تحلیل رفتن بافت لثه از بیماری‌های پریودنتال مربوط به لثه محسوب می‌شوند که در صورت عدم رعایت مراقبت‌های لازم پس از انجام لمینت غالبا بروز پیدا خواهند کرد. همچنین، می‌توان گفت که نصب صحیح لمینت‌های دندانی و انتخاب صحیح مراحل انجام لمینت با توجه به شرایط بیمار، باعث می‌شود که دندان‌های لمینت شده فرد با بیماری‌های لثه مواجه نشود.

انواع لمینت دندان


۵٫ احساس درد و ناراحتی پس از نصب لمینت


نصب لمینت‌ها در اغلب موارد برای بیماران منجر به ایجاد درد و ناراحتی نمی‌شود؛ اما برخی افراد ممکن است پس از نصب لمینت اندکی درد در دندان‌های خود احساس کنند. برای کاهش این درد، غالبا دندانپزشک برای فرد داروی مسکن تجویز می‌کند. در برخی موارد، ممکن است عیب‌های ظاهری دندان بیشتر باشد که در این صورت، دندانپزشک غالبا قسمت بیشتری از مینای دندان را می‌تراشد.

با این اوصاف، فرد تا حدود یک هفته در دندان‌های خود احساس درد می‌کند که این احساس کاملا طبیعی محسوب می‌شود؛ زیرا طی تراشیدن مینای دندان، اعصاب دندان‌ها تحریک می‌شود و در این‌صورت بازگشت دندان‌ها به حالت طبیعی کمی بیشتر زمان می‌برد. اما در صورتی‌که این درد بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد، توصیه می‌شود با دندانپزشک معالج خود مشورت کنید.


۶٫ عدم برگشت‌پذیر بودن لمینت


برای نصب لمینت‌ها، بخشی از مینای دندان تراشیده می‌شود و به همین دلیل، بیمار در آینده نمی‌تواند از دندان‌های طبیعی خود بدون لمینت یا ونیر استفاده کند.


۷٫ ایجاد واکنش‌های آلرژیک


لثه برخی از افراد به‌طور طبیعی در مواجه با لمینت های سرامیکی دچار واکنش آلرژیک می‌شود و غالبا این واکنش با ایجاد التهاب بروز پیدا می‌کند. به‌مرور زمان و با گذشت ۲ تا ۳ روز این التهاب که براثر واکنش آلرژیک بروز پیدا کرده است، سبب خونریزی لثه می‌شود. به همین دلیل، در صورتی‌که شما پس از نصب لمینت در لثه خود التهاب مشاهده کردید، توصیه می‌شود بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید.


۸٫ نیاز به تعویض لمینت


لمینت‌ها در حدود ۱۵ سال ماندگاری دارند و بسیار مقاوم و مستحکم می‌باشند. اما در برخی موارد، بیمار دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های لازم پس از نصب لمینت را رعایت نمی‌کند و به همین دلیل، لمینت لب پر شده و یا شکسته می‌شود. در این‌صورت، اگر لمینت به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا ایجاد فشار زیاد شکسته شود، نمی‌توان آن را ترمیم کرد و باید کلا تعویض شود.

لمینت دندان محمدرضا گلزار


۹٫ تراشیدن مینای دندان


همانطور که درطی این مقاله چندین بار گفته شد، برای نصب لمینت بخشی از مینای دندان تراشیده می‌شود. در این‌صورت ممکن است به دلیل عدم مهارت کافی دندانپزشک، مینای دندان بیش از حد تراشیده شور که در نتیجه آن، به عاج دندان آسیب وارد خواهد شد. با این اوصاف، بیمار پس از نصب لمینت درد و ناراحتی زیادی را احساس خواهد کرد.


۱۰٫ کنده شدن لمینت دندان


در برخی موارد، به دلیل عدم مهارت، تحربه و تخصص دندانپزشک، لمینت از روی دندان جدا می‌شود که این مورد نیز می‌تواند از عوارض لمینت دندان باشد.


جلوگیری از عوارض لمینت دندان

 

جلوگیری از عوارض لمینت دندان


برای جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان، بدیهی است که باید به دستورالعمل‌های دندانپزشک خود پس از نصب لمینت توجه کنید. همچنین رعایت نکات و مراقبت‌های زیر برای جلوگیری از عوارض لمینت دندان بسیار اهمیت دارد:


• رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و حتی استفاده از نخ‌های دندان پس از نصب لمینت ضروری است.
• استفاده از مواد غذایی سخت و سفت به‌هیچ عنوان پس از نصب لمینت توصیه نمی‌شود.
• توصیه می‌شود از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی رنگ‌دار نیز خوددرای کنید.
• بهتر است، استعمال دخانیات را نیز کاهش دهید.


همانطور که گفته شد، لمینت‌ها استحکام و دوام بسیار بالایی دارند و در صورتی‌که شما مراقبت‌های لازم پس از نصب آن‌ها را انجام دهید، می‌توانید تا مدتی بسیار طولانی از داشتن لمینت‌ها روی دندان‌های خود لذت ببرید.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *