عوارض کامپوزیت دندان

ایمپلنت دندان یک روزه
ایمپلنت دندان یک‌ روزه چیست؟
ژوئن 18, 2021
عوارض ایمپلنت دندان
عوارض ایمپلنت دندان
ژوئن 22, 2021
نمایش همه
عوارض کامپوزیت دندان

یکی از عواملی که روی زیبایی چهره و لبخند افراد بسیار تاثیرگذار است، داشتن دندان‌هایی سفید و مرتب می‌باشد. به‌همین دلیل، امروزه افراد از روش‌های مختلف مانند استفاده از کامپوزیت‌های دندان برای داشتن دندان‌هایی سفید و زیبا استفاده می‌کنند. اما در کنار آن، باید به این نکته نیز توجه داشت که این روش‌ها گرچه باعث داشتن دندان‌هایی زیبا می‌شوند؛ اما عوارضی را نیز به دنبال دارند که در این مقاله به عوارض روش کامپوزیت دندان اشاره شده است.

 

کامپوزیت دندان


کامپوزیت دندان چیست؟


کامپوزیت دندان که با نام کامپوزیت ونیر نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های سفید کردن دندان‌هاست، که طی آن ماده‌ای همرنگ دندان‌ها و مشابه خمیر، روی سطح دندان‌ها قرار گرفته و در این ‌صورت ظاهر آن‌ها را تغییر می‌دهد. از این ماده خمیر مانند که غالبا از ترکیب مواد شیشه‌ای با موراد رزینی تشکیل می‌شود، امروزه در اصلاح عیب‌های دندانی مانند پوسیدگی، شکستگی، ترک‌خوردگی و حتی سیاهی دندان‌ها بسیار استفاده می‌شود.


روش کامپوزیت ونیر یکی از روش‌های سریع و بدون درد است که به ‌سادگی به ‌منظور اصلاح طرح لبخند و رفع عیب‌های دندانی استفاده می‌شود. در این‌صورت اگر این روش با مهارت و دقت بالایی انجام شود، نتایج بسیار تاثیرگذار و رضایت ‌بخشی دارد؛ اما در غیر این‌صورت، ممکن است عوارض جبران ‌ناپذیری روی دندان‌ها به وجود بیاورد.

به‌عنوان مثال ممکن است افرادی که از کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های خود استفاده کرده‌اند، درد و ناراحتی‌های جزیی یا حتی تورم و کبودی‌ها را در لثه‌های خود مشاهده کنند و این موارد حتی ممکن است تا دو هفته پس از انجام کامپوزیت طول بکشد. همچنین، در برخی موارد اگر کامپوزیت دندان با دقت انجام نشود، دندان‌ها به غذاهای سرد و گرم حساس می‌شوند و در این‌صورت ممکن است افراد هنگام جویدن این غذاها درد زیادی را احساس کنند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

 

عوارض کامپوزیت دندان


همانطور که گفته شد، در کنار مزایایی که این روش برای زیباسازی و اصلاح دندان‌ها دارد، یک سری معایب و عوارض را نیز شامل می‌شود؛ که عبارتند از:

 

عوارض کامپوزیت دندان


• کامپوزیت‌ ها در برخی موارد دچار شکستگی می‌شوند؛ زیرا رزین به‌کار رفته در این روش، نسبت به مواد دیگر زیباسازی دندان‌ها مانند آمالگام یا سرامیک استحکام کمتری دارند و ممکن است براثر وارد شدن فشار دچار شکستگی شوند.
• کامپوزیت‌ها به‌مرور زمان تغییر رنگ داده و زرد می‌شوند. در این‌صورت، به دلیل اینکه افراد از این روش برای زیبایی دندان‌های خود استفاده می‌کنند، تغییر رنگ آن‌ها بسیار آزاردهنده است. البته برای جلوگیری از این مورد می‌توانید از پزشک خود بخواهید که سالی یک یا دو بار کامپوزیت‌های شما را پولیش کاری کند تا به رنگ اصلی خود بازگردند.
• از دیگر عوارض مهم کامپوزیت‌ها، پوسیدگی دندان‌ها است. به همین دلیل غالبا توصیه می‌شود افرادی که از کامپوزیت استفاده می‌کنند، بیشتر از قبل بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند.
• کامپوزیت‌ها در برخی افراد باعث حساسیت در دندان‌ها می‌شوند. در واقع، با استفاده از کامپوزیت، ممکن است دندان‌ها به گرما و یا سرما حساس شده و حتی در برخی موارد این حساسیت تا ماه‌ها باقی می‌ماند.
ا هدف از انجام کامپوزیت دندان، در کنار زیبایی، اصلاح شکل و سایز دندان‌ها است. به‌ همین دلیل در برخی افراد این تغییر سایز و شکل می‌تواند باعث عدم تطبیق دندان‌ها شود و این موضوع غالبا برای فرد هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و یا حتی خندیدن، مشکلاتی ایجاد می‌کند.
• از دیگر عوارض استفاده از کامپوزیت‌های دندانی، التهاب و تورم لثه است که بسیار رایج می‌باشد. گرچه این مورد نیز با مراجعه به پزشک و رعایت یک سری مراقبت‌ها، به‌مرور زمان، درمان می‌شود.
• در برخی موارد به منظور نصب کامپوزیت، مینای دندان تراشیده می‌شود. در این ‌صورت اگر فرد مراقبت‌ها و توصیه‌های لازم بعد از انجام کامپوزیت را رعایت نکند، دندان‌هایش دچار پوسیدگی خواهد شد.
• غالبا کامپوزیت‌ها برای اینکه دچار تغییر رنگ و زرد شدن نشوند، باید سالی یک بار توسط دندانپزشک پولیش شوند. در این‌صورت اگر پولیش کامپوزیت‌ها به‌درستی انجام نشود، لبه‌های آن‌ها تغییر رنگ می‌دهند.

متخصص کامپوزیت دندان باید به چه نکاتی توجه کند؟


کامپوزیت‌ها در جنس، رنگ و حتی استحکام با یکدیگر متفاوتند و باید در استفاده از آن‌ها، از نوع مرغوب و باکیفیت آن‌ها استفاده شود. علاوه بر آن، کامپوزیت دندان از روش‌هایی است که باید توسط یک دندان پزشک با مهارت و با تجربه انجام شود؛ زیرا این کار به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. در غیر این ‌صورت، نتیجه استفاده از کامپوزیت برای فرد رضایت ‌بخش نخواهد بود. در صورتی‌که کامپوزیت‌ها به دقت در سرجای خود قرار نگیرند، فرد نمی‌تواند بین دندان‌های خود از نخ دندان استفاده کند. حتی ممکن است در برخی موارد، فاصله بین دندان‌ها باز بماند؛ که این مورد نیز باعث جمع شدن مواد غذایی و ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.


کاهش عوارض کامپوزیت


غالبا بعد از انجام کامپوزیت یک سری نکات و دستورالعمل‌ها برای جلوگیری یا کاهش عوارض کامپوزیت توسط دندانپزشک توصیه می‌شود که شما باید آن‌ها را به دقت رعایت کنید. در صورتی ‌که در چند روز اول درد شدیدی در دندان‌های کامپوزیت شده خود احساس کردید، نیازی به نگرانی وجود ندارد و تنها کافی است از داروهای مسکن استفاده کنید. اما در صورتی ‌که عوارض ناشی از انجام کامپوزیت مانند درد، سوزش، تورم یا کبودی بیش ‌از حد شدید بود و بیش از دو هفته ادامه داشت؛ توصیه می‌شود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.


مراقبت‌های لازم پس از انجام کامپوزیت

 

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان


همانطور که گفته شد، پس از انجام کامپوزیت رعایت یک سری دستورالعمل‌ها و مراقبت‌ها الزامی است؛ به همین خاطر پس از انجام کامپوزیت، نکات زیر توصیه می‌شود:


۱٫ در ۴۸ ساعت اول پس از انجام کامپوزیت از مصرف موادخوراکی رنگی، مانند چای، قهوه، پفک و… خودداری کنید. بلافاصله بعد خوردن این موادغذایی باید دندان‌های خود را مسواک بزنید.
۲٫ از گاز زدن و مصرف مواد غذایی سفت و محکم، مانند آجیل، خیارسبز و هویج به‌طور جدی خوددرای کنید؛ زیرا این مواد فشار زیادی به کامپوزیت وارد می‌کنند و به دلیل استحکام پایین کامپوزیت‌ها، با مصرف این موادغذایی به‌سرعت خراب می‌شوند.
۳٫ پس از انجام کامپوزیت، به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده کنید. در این مورد نیز بهتر است از مسواک‌های نرم استفاده کنید تا به دندان‌های شما فشار وارد نشود.
۴٫ پس از انجام کامپوزیت، به طور جدی از استعمال هرگونه دخانیات خودداری کنید.
۵٫ شما می‌توانید از دهان شویه ‌های مخصوص که غالبا توسط پزشک نیز تجویز می‌شوند، استفاده کنید.
۶٫ از مصرف نوشیدنی‌ها یا غذاهای اسیدی و حاوی الکل نیز خودداری کنید. در غیر این‌صورت حتما بعد از مصرف آن‌ها، از مسواک استفاده کنید.

لبخند هالیوودی


در نهایت، توصیه می‌شود در بازه‌های زمانی منظم برای معاینه وضعیت کامپوزیت‌های خود به دندانپزشک زیبایی معالجتان مراجعه کنید.
در این نوشته با عوارض کامپوزیت دندان آشنا شدید. با انتخاب بهترین دندانپزشک برای معاینه منظم دندانهای خود، می توانید از دندانهایتان بیشتر مراقبت کنید و کامپوزیت های زیباتر و باکیفیت تری داشته باشید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *