مدت زمان جرم‌گیری دندان

جرم‌گیری-دندان-چندوقت-یکبار-باید-انجام-شود؟
جرم‌گیری دندان چندوقت یکبار باید انجام شود؟
جولای 19, 2021
لمینت دندان محمدرضا گلزار
لمینت دندان محمدرضا گلزار
جولای 23, 2021
نمایش همه
مدت-زمان-جرم-گیری-دندان-ها

معمولا برای اغلب بیماران، مدت زمان جرم‌گیری دندان‌ها بسیار اهمیت دارد. برای این منظور می‌توان گفت که انجام فرآیند جرم‌گیری بسته به نوع دندان متفاوت است. در واقع، قرآیند جرم‌گیری دندان‌های ارتودنسی شده، دندان‌های لمینت شده، دندان‌های ایمپلنت شده و دندان‌های دارای روکش متفاوت بوده و در این‌ صورت مدت زمان انجام جرم‌گیری دندان‌ها نیز در این موارد معمولا متفاوت است.

علاوه‌ بر آن، انجام جرم گیری به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که وجود هر یک از این عوامل نیز می‌تواند روی مدت زمان انجام جرم‌گیری تاثیر بگذارد. در این‌ صورت می‌توان گفت، مدت زمان جرم‌گیری دندان‌ها به عوامل زیر نیز بستگی دارد:

 

عوامل موثر بر مدت زمان جرم‌گیری دندان‌

 

جرم-گیری-دندان-ها


۱٫ وضعیت کلی و سلامت دندان‌ها: در این‌صورت می‌توان گفت هرچه دندان‌ها سالم‌تر باشند، فرآیند جرم‌گیری باسرعت بیشتری انجام خواهد شد.


۲٫ میزان جرم و پلاکی که روی دندان‌ها وجود دارد. بدیهی است که هرچه پلاک و جرم ایجاد شده بیشتر و سخت‌تر باشد و به‌عبارتی مدت زمان بیشتری روی دندان‌ها مانده باشد، فرآیند جرم‌گیری نیز مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.


۳٫ تبحر، مهارت و تجربه دندانپزشک: اگر دندانپزشکی که شما به او مراجعه کرده‌اید، درمان جرم‌گیری را برای افراد مختلف به‌ صورت متعدد انجام داده باشد، قطعا تبحر و مهارت بیشتری در انجام آن دارد. به‌همین دلیل با داشتن تبحر و مهارت لازم می‌تواند جرم‌گیری دندان‌های شما را در مدت زمان کمتر و حتی با کیفیت بهتری انجام دهد.


۴٫ روش انجام جرم‌گیری: در حالت کلی، جرم‌گیری دندان‌ها با استفاده از دو روش مختلف انجام می‌شود:

آیا جرم‌گیری دندان درد دارد؟

 

روش های مختلف جرم گیری دندان ها

 

جرم-گیری-دندان-با-دستگاه-های-مخصوص


• جرم‌گیری با استفاده از ابزارهای دستی که در این روش، دندانپزشک از جرم‌گیرهای دندانی استفاده کرده و به ‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را برداشته و از بین می‌برد. در این روش تنها جرم‌های سطحی دندان از بین می‌رود و به افرادی که دندان‌هایشان جرم زیادی دارد، توصیه نمی‌شود.


جرم‌گیری با استفاده از دستگاه که در این روش نیز از دستگاه‌های فراصوت و التراسونیک برای از بین بردن جرم‌های دندانی استفاده می‌شود. عملکرد این دستگاه‌ها باعث ایجاد ضربه‌های کوچک و پی‌درپی شده و جرم‌ها را تخریب می‌کند. در کنار آن، آب سرد نیز در حین انجام جرم‌گیری اسپری می‌شود که باعث تمیز شدن دهان و خنک شدن دستگاه خواهد بود.


معمولا جرم‌گیری دندان‌ها با استفاده از دستگاه، سریع‌تر و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. اما بدیهی است که هرچه جرم‌های موجود روی دندان بیشتر باشد، فرآیند جرم‌گیری نیز طولانی‌تر است؛ حتی اگر با استفاده از دستگاه انجام شود.


در نتیجه، می‌توان گفت مدت زمان جرم گیری برای افراد مختلف و بسته به عوامل گفته شده، متفاوت است. در این صورت، غالبا برای تعیین مدت زمان جرم‌گیری دندان‌ها، دندانپزشک باید ابتدا بیمار را معاینه کند تا بتواند مدت زمان لازم انجام فرآیند جرم‌گیری را مشخص کند. اما معمولا در اغلب موارد جرم‌گیری دندان‌ها، به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان لازم دارد.

در برخی شرایط، در صورتی‌ که سرعت عمل و مهارت دندانپزشک در انجام فرآیند جرم‌گیری دندان‌ها بالا باشد و در کنار آن دندان‌های فرد نیز از شرایط مطلوبی برخوردار باشند، فرآیند جرم‌گیری دندان‌ها در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود. در این‌ صورت، توصیه می‌شود به ‌صورت روزانه و حتی پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید، تا دندان‌های شما کمتر نیاز به جرم‌گیری پیدا کند.

جرم‌گیری دندان چندوقت یکبار باید انجام شود؟

در این‌صورت دندان‌های شما به جای دوبار در طول سال، نیاز به هرسال یکبار جرم‌گیری خواهند داشت و در این شرایط حتی دیگر نیازی نیست مدت زمان طولانی‌تری را در مطب دانپزشکی برای جرم‌گیری دندانهای خود صرف کنید؛ زیرا دندان‌های شما تمیزتر و سالم‌تر می‌مانند. همچنین بدیهی است که هرچه دندان‌ها سالم‌تر بمانند، احتمال تخریب آن‌ها نیز کمتر است و به ‌همین دلیل مراقبت‌های منظم و متعدد از دندان‌ها و انجام جرم‌گیری می‌تواند احتمال پوسیدگی دندان را کاهش داده و از نیاز دندان‌ها به درمان‌های پیشرفته‌تر مانند عصب کشی یا روکش جلوگیری کند.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *