آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

ایا ایمپلنت باعث بوی بد دهان میشود
آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان می شود ؟
می 18, 2021
برند های معتبر سازنده ی ایمپلنت در جهان
برند های معتبر سازنده ی ایمپلنت در جهان کدامند؟
می 26, 2021
آیا ایمپلنت دندان درد دارد ؟

بسیاری از بیماران بی دندانی که به ایمپلنت دندان نیاز دارند، در مورد شدت و مدت درد حین و بعد از جراحی گذاشتن ایمپلنت اظهار نگرانی می کنند. احساس درد حین عمل و تا ۷ الی ۱۰ روز بعد از عمل به دلیل دستکاری شدن بافت لثه و استخوان امری کاملا طبیعی است و تورم نیز سه تا پنج روز بعد از عمل جراحی ممکن است همچنان وجود داشته باشد و بعد از مدتی به مرور از بین خواهد رفت.

این که درد چقدر طول بکشد و میزان و شدت آن تا چه حدی باشد، با توجه به شرایط فیزیولوژیک بدن و تجربه و مهارت دندان پزشک، برای هر بیمار نسبت به بیمار دیگر متفاوت است. پس از اینکه اثر بی حسی موضعی از بین رفت احساس درد و ناراحتی شروع خواهد شد.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد ؟

احساس درد و ناراحتی حین جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان

اگر چه احساس و تحمل ناراحتی و درد در هرفردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است اما میتوان با اطمینان خاطر گفت تقریباً همه بیماران اتفاق نظر دارند که درد ناشی از عمل گذاشتن ایمپلنت دندان بسیار کمتر از آن چیزی بوده است که انتظارش را داشتند.

به وجود آمدن کمی التهاب و تورم تا چند روز پس از عمل جراحی ایمپلنت امری کاملا طبیعی است و بهتر این است که بیمار به منظور پیشگیری از شدید شدن عوارض جانبی عمل جراحی تا هنگام بهبودی کامل محل عمل از غذاهای نرم استفاده کند.

دندان پزشکان برای جراحی ایمپلنت از تکنیک ها و ابزار بسیار پیشرفته ای مانند پیزوسرجری استفاده می کنند و در محیطی کاملا تمیز و استریل کار می کنند. به همین جهت احتمال عفونت زخم بسیار کمتر است. در صورتی که بیمار دستور العمل های دندان پزشک را برای مراقبت از ایمپلنت های دندانی پس از انجام عمل جراحی رعایت کند و آنتی بیوتیک های مناسب را مصرف کند؛ احساس درد و ناراحتی او بعد از عمل به حداقل مقدار می رسد.

درد ایمپلنت دندان حین جراحی

گاهی ممکن است دندان پزشک عمل جراحی پیوند استخوان و لیفت سینوس را به منظور آماده سازی دهان قبل از جراحی ایمپلنت انجام بدهد در این حالت بهتر است بیمار به مدت ۲۴ ساعت کارهایی که به تمرکز و نیروی بدنی نیاز دارند انجام ندهد و از مسکن های مناسب استفاده کند. درد بعد از عمل جراحی کاشت باید پس از هفت تا ده روز از بین برود.

آیا ایمپلنت‌های دندانی پوسیده و خراب می‌شوند؟

بسته به پیچیده بودن روش جراحی گذاشتن ایمپلنت و نیاز یا عدم نیاز به عمل جراحی جانبی، دندان پزشک با استفاده از بی حسی های موضعی، نیتروز اکساید، مسکن ها و بیهوشی، درد جراحی ایمپلنت دندان را در طول عمل کاهش داده و آن را مدیریت می کند.

بی حس کردن موضعی یک روش رایج برای بی حس کردن ناحیه ی اطراف ایمپلنت دندان است. بی حسی موضعی تقریبا در تمام از پروسه های دندان پزشکی و به خصوص جراحی هایی مثل گذاشتن ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرد. بی حسی موضعی معمولا به صورت تزریقی انجام می شود. در تزریق بی حسی بیمار تنها درد ناشی از فرو رفتن سوزن را در بافت لثه ی خود را احساس می کند و بعد از آن لثه بی حس خواهد شد. بنابراین بیمار در طول جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان دردی را احساس نخواهد کرد. البته همچنان فشار وارده از طرف دریل را روی استخوان فک خود احساس می کند.

گاز نیتروز اکساید نوعی ماده آرام بخش است که به آن “گاز خنده آور” نیز گفته می شود. این ماده مانند بی حسی موضعی عمل نمی کند بلکه در بیماری که اضطراب شدید دارد، سبب احساس آرامش می شود. گاز نیتروز اکساید برای همه بیماران در تمامی سنین کاملا بی خطر است. در صورتی که دندان پزشک قبل از گذاشتن ایمپلنت دندان از گاز نیتروز اکساید برای بیمار استفاده کند؛ بیمار در وضعیت ناهوشیاری قرار می گیرد و درد و ناراحتی را احساس نخواهد کرد.

داروهای آرام بخش خوراکی مانند داروی والیوم که به شکل قرص تجویز می شود، به بیمار کمک می کند تا در طول درمان ایمپلنت دندان احساس آرامش داشته باشد. این دارو بسته به دوزی که استفاده می شود، یک داروی آرام بخش خفیف تا متوسط به شمار می رود. در دوزهای خفیف، بیمار کاملا هوشیار است اما جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان را به طور کامل بخاطر نمی آورد. این داروها برای روش های طولانی تر استفاده می شوند و برای بیمارانی مناسب هستند که اضطراب و ترس زیادی از درد ایمپلنت دندان دارند.

جراحی ایمپلنت دندان در تهران

جراحی ایمپلنت با بیهوشی در بسیاری از بیمارانی که فوبیای دندان پزشکی دارند انجام می شود. این کار تحت نظارت یک متخصص بیهوشی در مطب انجام می شود و نیازی نیست بیمار در بیمارستان بستری شود.

احساس درد و ناراحتی بعد از جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان

درد عمل جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان بعد از یک هفته

احساس درد و ناراحتی تا یک هفته بعد از گذاشتن ایمپلنت دندان کاملا طبیعی است. برای بهتر شدن و کاهش درد بیمار باید دستورالعمل هایی را که دندان پزشک می دهد، رعایت کند. این احساس درد ممکن است تا ۱۰ روز بعد از جراحی گذاشتن ایمپلنت نیز ادامه داشته باشد که جای نگرانی نیست.

درد عمل جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان بعد از دو هفته

بعد از گذشت دو هفته از عمل جراحی ایمپلنت، درد باید به طور قابل توجهی کاهش یافته باشد. اگر در این زمان بیمار همچنان درد غیر قابل تحملی داشته باشد به طوری که نیاز به مصرف مسکن پیدا کند؛ حتما باید با دندان پزشک خود مشورت کند چون احتمال دارد زخم ناحیه جراحی شده دچار عفونت شده باشد.

درد عمل جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان بعد از سه تا چهار ماه

احساس درد و ناراحتی در این مرحله به احتمال زیاد به یکی از دلایل زیر برمی گردد که در هر یک از موارد بیمار باید فورا با دندان پزشک خود تماس بگیرد:

بیماری های خودایمنی
کم خونی و خون رسانی ضعیف در ناحیه
تداخل با سایر داروها
سلامت عمومی ضعیف بیمار
عفونت ناحیه
پدیده ای به نام اضافه بار
پس زدن ایمپلنت توسط سیستم ایمنی بدن بیمار
واکنش آلرژیک نسبت به ایمپلنت
وارد شدن آسیب به عصب یا بافت حین جراحی

تاثیر سیگار کشیدن روی ایمپلنت های دندانی

درد عمل جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان بعد از یک سال یا طولانی تر

اگر یک یا چند سال بعد از جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان، بیمار همچنان از احساس درد و ناراحتی شکایت داشته باشد، احتمالا ناشی از یک یا چند مشکل زیر است که در این شرایط نیز بیمار باید بلافاصله با دندان پزشک خود تماس بگیرد:

سیگار کشیدن به طور مداوم
عمل سفید کردن دندان ها
بهداشت ضعیف دهان و دندان
تحلیل رفتن بافت لثه در ناحیه تحت جراحی ایمپلنت
عفونت ناحیه و مشکلات سینوسی
عادات پارافانکشن دهانی مثل براکسیسم
رادیوتراپی و برخورد کردن پرتوی رادیویی به سر یا گردن

عواملی که درد ایمپلنت دندان را بیشتر می کنند

۱) شل شدن هیلینگ کپ گاهی اوقات پیچ داخل ایمپلنت طی فرآیند هیلینگ شل می شود. در این حالت، دندان پزشک باید کپ را برداشته، آن را تمیز کرده و دوباره سر جایش قرار دهد. تا زمانی که این کار انجام نشود همچنان برای بیمار درد و ناراحتی ایجاد خواهد کرد.

۲) ایمپلنت شل اگر ساختار فک بیمار به اندازه توده ی استخوانی کافی نداشته باشد، پایه ایمپلنت شل شده و به خصوص هنگام جویدن غذاها درد و ناراحتی شدیدی برای بیمار ایجاد خواهد کرد. در اکثر موارد، دندان پزشک باید آن را برداشته و با ایمپلنت دیگری جایگزین می کند.

۳) عفونت هرگونه عفونت در لثه نیز منجر به درد و ناراحتی خواهد شد. هرچه سریع تر عفونت ایمپلنت تشخیص داده شود درمان و مدیریت آن راحت تر خواهد بود. اگر عفونت درمان نشود، شدید شده و منجر به بیماری پری ایمپلنتیت می شود و به احتمال زیاد ایمپلنت گذاشته شده شکست خواهد خورد.

۴) پس زدن ایمپلنت توسط سیستم ایمنی بدن بیمار گاهی اوقات پایه ایمپلنت دندان به استخوان فک بیمار جوش نمی خورد و اصطلاحا بدن آن را پس می زند. در صورت به وجود آمدن چنین مشکلی، پایه ایمپلنت شل شده و بیمار درد شدیدی را احساس خواهد کرد.

۵) سوختگی استخوان سوختگی استخوان اتفاقی شایع نیست. گاهی اوقات، گرمای ایجاد شده توسط دریل دندان پزشک به استخوان اطراف ناحیه جراحی آسیب وارد می کند. طبیعتا چنین مسئله ای درد و ناراحتی در بیمار ایجاد خواهد کرد. در صورت بروز چنین اتفاقی، دندان پزشک باید خود ایمپلنت و بافت استخوانی آسیب دیده اطراف آن را بردارد.

تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان

۶) آسیب دیدگی عصب این مورد نیز اتفاقی نادر است. اگر دندان پزشک حین عمل جراحی با دریل خود سبب آسیب دیدگی عصب در ناحیه شود؛ بیمار دچار درد و ناراحتی شدید خواهد شد. در این حالت نیز ایمپلنت باید برداشته و جایگزین شود.

۷) تعداد ایمپلنت ها وقتی بیشتر از یک یا دو ایمپلنت در ناحیه قرار داده شود درد و ناراحتی بیشتری ایجاد می شود.

۸) کشیدن دندان اگر بلافاصله بعد از کشیدن دندان ایمپلنت قرار داده شود احتمالا احساس درد بعد از گذاشتن ایمپلنت مربوط به کشیدن دندان است.

عواملی که درد جراحی ایمپلنت دندان را به حداقل می رسانند

۱) انتخاب دندانپزشک با تجربه

۲) استفاده از داروهای مسکن برای کنترل درد که معمولا ایبوپرفن تجویز می شود و استفاده از دهاشویه کلرهگزدین به مدت یک هفته برای کنترل عفونت ایمپلنت بسیار مهم است.

۳) رعایت کردن دستورالعمل های بعد از جراحی ایمپلنت: تمام دستورالعمل های دندان پزشک، از رعایت کردن بهداشت دهان و دندان گرفته تا استفاده از کیسه یخ و مصرف به موقع داروهای تجویز شده، می تواند به کاهش درد کمک کند.

۴) در ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم پرهیز شود.

۵) بعد از جراحی برای جلوگیری از ایجاد Dry socket از نوشیدن مایعات با نی خودداری شود.

۶) اگر مسکن هایی که دندان پزشک تجویز کرده برای کاهش درد جراحی ایمپلنت موثر نیست بهتر است بیمار با دندان پزشک خود جهت افزایش دوز دارو یا جایگزین کردن آن با داروهای دیگر مشورت نماید.

۷) استفاده از کیسه یخ به خصوص در دو روز اول بعد از جراحی فراموش نشود. یخ بهتر است روی گونه ها قرار داده شود تا درد و تورم ناحیه کاهش پیدا کند.

۸) قرقره کردن آب و نمک می تواند به کاهش درد و عفونت پس از جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان کمک کند. نمک ممکن است باعث سوزش دهان شود اما روش بسیار خوبی در طول دوره ی نقاهت بعد از جراحی خواهد بود.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان

۹) بیمار باید از خوردن غذاهای سفت و انواع شیرینی ها در دوره ی بعد از جراحی جدا خودداری کند و به جای آن ها غذاهای سرد و نرم مانند انواع اسموتی ها، ماست و غذاهایی از این قبیل مصرف کند.

۱۰) مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو تا سه بار در روز برای کاهش درد بعد از جراحی گذاشتن ایمپلنت دندان اکیدا توصیه می شود. البته بهتر است بیمار تا یک روز، از مسواک زدن ناحیه ی جراحی شده خودداری کند.

۱۱) بیمار باید حتما به بدن و فک خود استراحت دهد و هیچ گونه فعالیت شدیدی در این دوره نداشته باشد. وسایل و وزنه های سنگین بلند نکند، به بدن اجازه دهد انرژی لازم برای بهتر شدن بافت دهان را به دست آورد و در نتیجه این ها سیستم ایمنی بدن به کاهش درد بعد از جراحی کمک کند.

بسیاری از بیمارانی که نیاز به جراحی گذاشتن ایمپلنت دارند نگران درد شدید حین و پس از عمل جراحی هستند و فکر می کنند این درد تا مدت ها بعد از انجام عمل جراحی باقی خواهد ماند. واکنش بدنی هر فرد بیمار نسبت به درد حین و بعد از جراحی ایمپلنت متفاوت است اما با این حال تجربه نشان داده است که اغلب بیماران دردی که احساس می کنند، غیر قابل تحمل نیست.

بیمار باید اطمینان خاطر پیدا کند که با وجود این که باید در عمل جراحی گذاشتن ایمپلنت تا حدودی انتظار درد و ناراحتی را داشته باشد اما خوشبختانه برای تسکین درد و به حداقل رساندن آن حین و بعد از عمل جراحی گذاشتن ایمپلنت، روش های زیادی وجود دارد.

با استفاده کردن از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک هایی که دندان پزشک بعد از عمل جراحی ایمپلنت تجویز می کند، بیمار درد و ناراحتی خاص و غیر قابل تحملی را احساس نخواهد کرد.