آیا جرم‌گیری دندان درد دارد؟

متخصص ارتودنسی دندان
بهترین متخصص ارتودنسی دندان
جولای 13, 2021
بازیگران خارجی که ایمپلنت دندان انجام داده اند
جولای 17, 2021
نمایش همه
آیا جرم‌گیری دندان درد دارد؟

جرم‌گیری دندان‌ها روشی است که کمی تهاجمی محسوب می‌شود و ممکن است کمی دردناک باشد؛ اما غالبا اکثر افراد هنگام جرم‌گیری دندان دردی را احساس نمی‌کنند. پس در جواب این سوال می توان گفت که جرمگیری دندان درد بسیار کمی دارد. البته بعضی افراد که دندانهای حساس دارند ممکن است در طول جرمگیری دندان کمی درد را احساس کنند.

حتی اگر جرم‌ گیری دندان درد داشته باشد، با استفاده از یک‌سری روش‌ها می‌توان درد آن را از بین برد. غالبا روش‌هایی که برای رفع درد جرم‌گیری دندان توصیه می‌شوند، عبارت هستند از:

 

روش‌های رفع درد جرم‌گیری دندان 


• استفاده از بی حسی: در این روش دندان‌پزشک محل جرم‌گیری را قبل از شروع فرآیند آن بی‌حس می‌کند.


• استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت: پس از جرم‌گیری ممکن است دندان‌ها کمی دچار حساسیت شوند که در این‌ صورت استفاده از یک خمیر دندان ضدحساسیت روی کاهش درد و حساسیت پس از انجام جرم‌گیری موثر است.


• حفظ و مراقبت مداوم بهداشت دهان و دندان: توصیه می‌شود روزانه حداقل دوبار دندان‌های خود را مسواک بزنید و پس از هر وعده غذایی نیز از نخ دندان استفاده کنید. با توصیه پزشک می‌توانید از دهانشویه‌های مناسب برای متعادل کردن PH دهان و در نتیجه آن حذف بوی بد دهان استفاده کنید.


در صورتی ‌که پس از انجام جرم‌گیری شما درد شدید و یا حساسیتی را در قسمت پایینی دندان خود داشته باشید، باید هرچه سریع‌تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در این مواقع غالبا لثه به سمت قسمت پایینی دندان شیفت می‌کند و پلاک‌های دندانی در آن تشکیل می‌شوند که همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر باشد.

جرم‌گیری دندان چندوقت یکبار باید انجام شود؟


جرم‌گیری دندان‌ها با استفاده از دو روش مختلف انجام می‌شود:


۱٫ جرم‌گیری با استفاده از ابزارهای دستی که در این روش، از جرم‌گیرهای دندان استفاده شده و به ‌صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان‌ها برداشته شده و از بین می‌روند. غالبا این روش برای دندان‌هایی مورد استفاده قرار می گیرد که جرم زیادی روی آن‌ها وجود ندارد و در واقع، برای دندان‌هایی که دارای جرم زیادی می‌باشند استفاده از این روش موثر نیست و توصیه نمی‌شود.

 

جرم-گیری-دندان-با-ابزار-دستی


۲٫ جرم‌گیری با استفاده از دستگاه‌های مخصوص که در این روش نیز با استفاده از دستگاه‌های فراصوت و یا التراسونیک، جرم روی دندان‌ها از بین می‌رود و از اسپری آب خنک نیز برای تمیز کردن دندان‌ها و خنک کردن دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این روش بسیار ساده‌تر انجام می‌شود و ممکن است انجام آن زمان زیادی طول نکشد.

 

جرم-گیری-دندان-با-دستگاه-های-مخصوص


اگر جرم‌گیری دندان‌های فرد به روش دستی انجام شود، غالبا فرد درد بیشتری را تجربه می‌کند؛ به‌ خصوص اگر روی دندان هایش جرم زیادی مشاهده شود؛ در این ‌صورت غالبا دندانپزشک تلاش می‌کند که با استفاده از ابزارهای دستی این جرم‌ها را بردارد که در نتیجه آن فرد کمی درد احساس خواهد کرد. اما غالبا روش جرم‌گیری با استفاده از دستگاه درد کمتری داشته و حتی برخی افراد اصلا دردی را در این درمان تجربه نمی‌کنند.


در واقع اینکه فرد در طول انجام فرآیند جرم‌گیری دردی را تجربه کند، کاملا به سلامت دندان‌هایش بستگی دارد. برخی افراد هستند که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند و در این‌ صورت دندان‌هایشان دچار حساسیت خواهد شد. این افراد هنگام انجام فرآیند جرم‌گیری مقداری درد تجربه می‌کنند. اما در صورتی ‌که شما بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و در کنار آن به موقع و حداقل سالی یکبار برای انجام فرآیند جرم‌گیری مراجعه کنید، در حین انجام آن غالبا دردی را احساس نخواهید کرد.

مدت زمان جرم‌گیری دندان


در نتیجه، می‌توان گفت جرم‌گیری یکی از روش‌های دندانپزشکی است که اغلب افراد برای انجام آن به دندانپزشک مراجعه می‌کنند و فرد در طول فرآیند جرم‌گیری غالبا هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. این در صورتی است که قدرت دستگاه جرم‌گیری به‌ طور صحیح و متناسب با حساسیت دندان‌های بیمار تنظیم شده و رنگدانه‌های موجود روی دندان‌ها نیز با استفاده از پروفی میت برداشته شوند. همچنین همانطور که گفته شد اگر دندان های فرد سالم باشند و دچار حساسیت نباشند، فرد در طول فرآیند جرم گیری غالبا دردی را احساس نمی کند.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *