انواع لمینت دندان

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک
تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک
ژوئن 24, 2021
بهترین مرکز ایمپلنت دندان
جولای 1, 2021
نمایش همه
انواع لمینت دندان

داشتن یک لبخند زیبا و جذاب آرزوی هر فردی است که امروزه، با وجود انواع روش‌های زیبایی و ترمیمی دندان‌ها، افراد می‌توانند به سادگی از این روش‌ها استفاده کرده و لبخندی درخشان و جذاب داشته باشند. در واقع، زیبایی دندان‌ها روی زیبایی چهره بسیار موثر است و باعث می‌شود که اعتماد به نفس افراد افزایش پیدا کند. یکی از روش‌هایی که امروزه توسط اغلب مردم برای زیباسازی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، لمینت دندان است. استفاده از لمینت‌ها کاربرد و مزیت‌های فراوانی دارد و در واقع به همین دلیل است که امروزه بیشتر از هر روش دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.


برای نصب لمینت روی دندان‌ها، دندانپزشک از دندان‌های شما قالبی تهیه کرده و آن را به لابراتور دندانسازی ارسال می‌کند. در این‌صورت لمینت مخصوص بیمار ساخته شده و سپس در جلسه بعدی توسط دندانپزشک روی دندان قرار می‌گیرد. در اکثر موارد برای کاشت لمینت‌ها، قسمتی از مینای دندان تراشیده می‌شود که این موضوع ممکن است برای برخی افراد اهمیت داشته باشد.
در این مقاله، انواع لمینت دندان به همراه ویژگی‌های کلی استفاده از لمینت‌ها معرفی شده‌اند.


لمینت دندان چیست؟


لمینت‌ها، روکش‌های دندانی هستند که با پوسته‌های باریک و سفارشی از مواد دندان ساخته می‌شوند و به منظور پوشش سطح جلویی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در نهایت، ظاهر دندان‌ها بهبود پیدا کند. این پوسته‌های باریک روی دندان‌ها نصب شده و رنگ، شکل و اندازه آن‌ها قابل تغییر است. لمینت‌ها می‌توانند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کرده و در کنار آن، ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشند.


در حال حاضر، انواع مختلفی از لمینت‌های دندان وجود دارد و حتی تکنیک‌های مختلفی در استفاده از انواع لمینت به‌کار گرفته می‌شود که در نتیجه باعث می‌شوند هرکدام از انواع لمینت مزایای خاص خود را داشته باشند.

لمینت دندان سحر قریشی


انواع لمینت دندان


لمینت‌های دندانی انواع مختلفی دارند؛ که عبارتند از:


۱٫ لمینت‌های سرامیکی

 

لمینت سرامیکی


لمینت‌های سرامیکی که با نام پرسلن ونیر نیز شناخته می‌شوند، از سرامیک تشکیل و ساخته می‌شوند. در این لمینت‌ها، یک پوسته نازک سرامیک به قطر حدودی ۰٫۵ میلی‌متر در لابراتوار دقیقا مطابق با ساختار دندان فرد ساخته می‌شود و این پوسته به وسیله انواع باندهای رزینی روی سطح دندان چسبانده خواهد شد. بدیهی است که برای چسباندن این لمینت‌ها نیاز است که دندان‌های فرد تراش داده شود.


مزایای لمینت‌های سرامیکی عبارتند از:


• اصلاح ظاهر لبخند و عیب‌های ظاهری دندان‌ها
• داشتن یک ظاهر زیبا و طبیعی
• کم تهاجمی‌تر بودن لمینت‌های سرامیکی نسبت به تاج دندان
• مقاوم در برابر تغییر رنگ و زرد شدن
• دوام و ماندگاری بالا
• قابلیت انعطاف‌پذیری و انتخاب آن‌ها به صورت کاملا مشابه با دندان‌های طبیعی فرد
• امکان مشاهده نتایج بلافاصله پس از استفاده از آن‌ها
• امکان استفاده از آن‌ها در ترکیب با سایر روش‌های زیبایی دندانپزشکی
معایب لمینت‌های سرامیکی نیز عبارتند از:
• عدم برگشت‌پذیر بودن این لمینت‌ها
• امکان ایجاد حساسیت در دندان‌ها
• امکان آسیب‌دیدگی لمینت‌ها براثر ایجاد فشار و یا عدم مراقبت صحیح
• نیاز به تراشیدن مینای دندان‌ها برای نصب لمینت
• طولانی بودن فرآیند ساخت
• نیاز به تعویض در صورت شکستگی
• هزینه بالاتر


۲٫ لمینت‌های کامپوزیتی


لمینت‌های کامپوزیتی نیز از مواد همرنگ دندان و غالبا در مطب دندانپزشک ساخته می‌شوند. در این‌صورت بسته به شرایط کلی دندان‌ها و با توجه به شرایط بخصوص هر فرد، در یک یا نهایتا در دو جلسه روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. در واقع، برای استفاده از این نوع لمینت‌ها نیازی به قالب گرفتن و ارسال قالب به لابراتور دندانسازی وجود ندارد. حتی ممکن است نیازی نباشد که دندان‌ها تراشیده شوند. غالبا برای استفاده از لمینت‌های کامپوزیتی، به صورت مستقیم از اشعه برای چسباندن لمینت استفاده می‌شود و در این‌صورت لمینت، به صورت یک لایه محافظ روی مینای دندان قرار خواهد گرفت.

لمینت دندان محمدرضا گلزار

 

لمینت کامپوزیتی

 


لمینت‌های کامپوزیتی از پلمیر ساخته می‌شوند و به همین دلیل، در اغلب موارد و در سراسر جهان، این نوع لمینت با نام ترمیم پلاستیکی دندان نیز شناخته می‌شود. سطح لمینت‌های کامپوزیتی می‌تواند براق‌تر باشد و عبور نور در این نوع لمینت‌ها بیشتر است. همچنین لمینت‌های کامپوزیتی تنوع رنگ بیشتری دارند و در این‌صورت می‌توانند کاملا همرنگ سایر دندان‌ها انتخاب شوند. بدیهی است که با این اوصاف، هزینه این نوع از لمینت ارزان‌تر از سایر روش‌ها است.


سایر مزایای لمینت‌های کامپوزیتی عبارتند از:


• نیاز به حداقل آماده‌سازی دندان‌ها
• امکان ترمیم و تعویض لمینت‌های کامپوزیتی
• قیمت پایین‌تر این نوع از لمینت‌ها


معایب این نوع از لمینت‌ها نیز عبارتند از:


• تغییر رنگ و لکه‌دار شدن لمینت‌ها
• طول عمر و دوام کمتر نسبت به لمینت‌های سرامیکی
• نتیجه برجسته‌تر


لمینت دندان فوری


لمینت‌های دندان فوری همانطور که از نامشان پیداست، در سریع‌ترین زمان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرند و حالت پیش‌ساخته دارند؛ به‌همین دلیل در استفاده از آن‌ها نیازی به مراجعه متعدد به دندانپزشک وجود ندارد. در واقع، لمینت‌های دندان فوری قالب‌گیری نمی‌شوند و به لابراتور نیز ارسال نخواهند شد؛ اما این نوع از لمینت‌ها نیز با دندان‌های فرد تطابق داده می‌شوند و باعث زیبایی چهره فرد خواهند شد. بدیهی است که به‌دلیل کمتر بودن مراحل نصب این لمینت‌ها، هزینه آن‌ها نیز نسبت‌به دو نوع دیگر لمینت کمتر است؛ اما ماندگاری این نوع از لمینت‌ها کوتاه‌تر بوده و نمی‌توان برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده کرد.


همچنین چون این نوع از لمینت‌ها قالب‌گیری نمی‌شوند و اندازه آن‌ها از قبل تعیین شده است، به‌طور مخصوص برای هر فرد طراحی نشده‌اند و به‌همین دلیل بیمار نمی‌تواند رنگ و یا شکل آن را انتخاب کند و معمولا با دندان‌های فرد فیت نمی‌شوند. اما در نهایت می‌توان گفت، این نوع از لمینت‌ها برای آن‌دسته از افرادی که می‌خواهند در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه، دندان‌هایشان را لمینت کنند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.

متخصص لمینت دندان در سعادت آباد


روکش‌های لمینت دندان قابل جابجایی


این نوع از لمینت‌ها نیز همانطور که از نامشان پیداست، قابل جابجایی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را در مواقع ضروری از روی دندان‌های خود بردارید. در واقع، این لمینت‌ها عملکردی همانند دندان‌های کاذب دارند که می‌توانند برای رقع نقص‌ها و آسیب‌های دندانی روی آن‌ها قرار بگیرند. شما با استفاده از این لمینت‌ها می‌توانید به‌سادگی غذا بخورید و صحبت کنید؛ اما این لمینت‌ها نیاز به تمیز کردن منظم دارند و شما برای تمیز کردنشان باید آن‌ها را از روی دندان‌های خود بردارید.

 

روکش‌های لمینت دندان قابل جابجایی


روکش‌های لمینت قابل جابجایی یا اسنپ ان اسمایل غالبا از رزین‌های سفت و سخت دندانپزشکی ساخته می‌شوند. همچنین این نوع از لمینت‌ها روی دندان‌های شما کاملا طبیعی به نظر می‌رسند و استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است. توجه داشته باشید که این نوع از لمینت‌ها غالبا به‌عنوان یک راه‌حل موقت در نظر گرفته می‌شوند.


تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی


لمینت‌های کامپوزیتی نسبت‌ به لمینت‌های سرامیکی از مقاومت کمتری برخوردار هستند و شکننده‌تر هستند. اما ظاهر لمینت‌های کامپوزیتی بهتر است و بسیاری از افراد برای ظاهر عالی این نوع از لمینت‌ها، از آن‌ها استفاده می کنند. البته این ظاهر مطلوب لمینت‌های کامپوزیتی نیاز به نگهداری و مراقبت‌های منظم دارد؛ زیرا لمینت‌های کامپوزیتی به‌مرور زمان دچا تغییر رنگ می‌شوند و شما با انجام مراقبت‌های دوره‌ای و پولیش‌های مداوم می‌توانید از این تغییر رنگ جلوگیری کنید.


لمینت‌های سرامیکی، گرچه ضخامت کمتری دارند اما دارای استحکام و دوام فوق‌العاده‌ای هستند و به‌سادگی دچار آسیب نمی‌شوند. ظاهر و نمای لمینت‌های سرامیکی نیز نسبت‌به نوع کامپوزیتی آن‌ها، طبیعی‌تر و شفاف‌تر است؛ زیرا خود سرامیک‌ها نیز نسبت‌به کامپوزیت‌ها درخشنده‌تر و شفاف‌تر هستند. همچنین می‌توان گفت لمینت‌های سرامیکی در اغلب موارد دچار تغییر رنگ و یا سایش نمی‌شوند و در این‌صورت بدیهی است که نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی نیازی به مراقبت‌های دوره‌ای و مداوم نخواهند داشت.

تفاوت لمینت و کامپوزیت


انواع لمینت براساس اجزا و مواد تشکیل دهنده


لمینت‌ها، از مواد مختلفی تهیه می‌شوند که این مواد سازنده لمینت‌ها، عبارتند از:


۱٫ سرامیک‌های توده‌ای: که برای هر فرد به صورت جداگانه و مخصوص ساخته می‌شوند و زیبایی خاصی دارند. اما لمینت‌هایی که با استفاده از سرامیک‌های توده‌ای ساخته می‌شوند مقاومت و دوام بالایی ندارند.


۲٫ سرامیک‌های فشرده: که نسبت به سایر مواد مورد استفاده در لمینت‌ها ضخامت بیشری دارند و همین ضخامت بیشتر آن‌ها باعث شده است که از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند.


۳٫ دی‌سیلیکات لیتیوم: این مواد در ساخت لمینت دندان‌های افرادی کاربرد دارد که به دندان قروچه مبتلا هستند و در واقع استفاده از آن‌ها باعث می‌شود که هنگام دندان قروچه آسیبی به دندان‌ها وارد نشود. غالبا برای ساخت لمینت‌های دی‌سیلیکات لیتیوم از رایانه استفاده می‌شود و این لمینت‌ها از دوام، استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.


۴٫ زیرکونیوم: این ماده نیز همانند دی‌سیلیکات لیتیوم، بسیار بادوام و مستحکم است. این ماده همانند تاج دندان مقاومت بسیار بالایی دارد و در برابر ساییدگی نیز بسیار مقاوم است و حتی ممکن است تا ۵۰ سال ماندگاری داشته باشند. علاوه‌بر آن، لمینت‌های

زیرکونیوم جنس غیرشفافی دارند که باعث می‌شوند خرابی‌های لایه زیری دندان‌ها مشخص نباشد. این ماده با بدن سازگاری مناسبی دارد و باعث ایجاد حساسیت نیز نمی‌شود. تقریبا تمامی انواع ترمیم دندان‌ها به وسیله زیرکونیم قابل انجام است و تمیز کردن آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر می‌باشد.


لمینت‌های دندان امروزه توسط اکثر مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند و این روش یکی از روش‌های رایج و پرطرفدار اصلاح طرح لبند محسوب می‌شود. افرادی که از انواع لمینت‌های دندانی استفاده می‌کنند باید این نکته را نیز مدنظر نظر داشته باشند که مراقبت از لمینت‌ها بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل غالبا توصیه می‌شود که بهداشت دهان و دندان حتی کامل‌تر از قبل انجام شود. توجه به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشک بعد از نصب لمینت نیز از عوامل بسیار مهمی است که روی دوام و طول عمر لمینت‌ها بسیار موثر است.

لمینت دندان شقایق دهقان

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *