تاثیر سیگار کشیدن روی ایمپلنت های دندانی

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟
می 2, 2021
رابطه ایمپلنت دندان با افزایش سن
آیا انجام ایمپلنت محدودیت سنی دارد؟
می 9, 2021
نمایش همه
تاثیر سیگار کشیدن روی ایمپلنت های دندانی

در حال حاضر سیگار کشیدن به یک عادت مرسوم در میان بسیاری از مردم تبدیل شده است. این در حالی است که بسیاری از افراد از صدمه ای که دود سیگار بر سلامت دهان و دندان آنها وارد می کند آگاه نیستند. سیگار کشیدن می تواند منجر به لک شدن دندان، بیماری لثه، از دست دادن دندان و در موارد شدیدتر، سرطان دهان شود. تنباکو همچنین می تواند بر روی ایمپلنت دندان ها نیز تأثیر منفی بگذارد. این ماده بر بهبود و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک و حفظ بهداشت دهان و دندان اطراف ایمپلنت ها تأثیر می گذارد.

 

تاثیر سیگار کشیدن روی ایمپلنت های دندانی

 

چه عواملی در موفقیت ایمپلنت موثرند؟

 

برای موفقیت در ایمپلنت، فاکتورهای زیادی از جمله جراحی خوب، پروتز خوب و نگهداری صحیح آن باید با هم آمیخته باشد. آزمایشات نشان داده اند که میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی در بیمارانی که کمتر در برابر عوامل خطرساز قرار دارند، بسیار بالاست. منظور از عامل خطر هر چیزی است که احتمال خرابی ایمپلنت را افزایش دهد.

به طور کلی موفقیت یا عدم موفقیت در ایمپلنت به عواملی نظیر وضعیت عمومی سلامت بیمار، سیگار کشیدن، کمیت و کیفیت استخوان، حفظ بهداشت دهان و دندان و مشخصات ایمپلنت مثل ابعاد و نحوه کاشت آن مرتبط است. البته باید اشاره کرد که فاکتورهای مربوط به بیمار نسبت به فاکتورهای مرتبط با کاشت در تعیین احتمال خرابی ایمپلنت از اهمیت بسیار بالاتری برخودار هستند.

 

آیا در صورت سیگار کشیدن می توانم ایمپلنت انجام دهم؟

 

 سیگار کشیدن اثرات بدی بر سلامت عمومی و همچنین دهان و دندان فرد دارد و در نتیجه تقریبا بر تمام اقدامات درمانی صورت گرفته دردهان از جمله کاشت ایمپلنت تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل بسیاری از افراد سیگاری نمی دانند که آیا واجد شرایط جراحی ایمپلنت دندان هستند و آیا این روش برای آنها موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر؟!

اگرچه سیگار کشیدن یه عامل خطرناک برای از بین بردن ایمپلنت به شمار می آید، اما نمی تواند مانعی برای انجام آن باشد. زمانیکه فردی سیگاری تصمیم به انجام ایمپلنت می گیرد، باید سابقه سیگار کشیدن شامل مدت زمان و شدت آن در گذشته و حال بررسی شود.

متخصص ایمپلنت دندان در ولنجک

قبل از شروع درمان، ممکن است دندانپزشک شما را به ترک کامل سیگار تشویق کند یا از شما بخواهد که مصرف سیگار را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که تعداد سیگارها را به کمتر از ۱۰ عدد در روز برسانید. این افراد باید بدانند که سیگار کشیدن می تواند میزان موفقیت ایمپلنت را کاهش دهد. در واقع تصمیم با پزشک است که آیا درمان ایمپلنت را در این شرایط پر خطر آغاز کند یا خیر؛ اما اگر تصمیم به ادامه درمان گرفته شود، رضایت آگاهانه بیمار قبل از درمان ضروری است.

برای افزایش شانس موفقیت ایمپلنت در افراد سیگاری می توان اقدامات خاصی انجام داد. دندانپزشک پس از بررسی دقیق مشکلات دندان، سابقه پزشکی و عادت های سیگار کشیدن شما، ارزیابی کاملی از دهان شما انجام داده و سلامت دندان های باقی مانده شما را بررسی می کند. برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن، بهداشت دهان و دندان و سلامت لثه بسیار مهم است. هرگونه مشکل بهداشت دهان و دندان از قبیل بیماری پریودنتال (لثه) یا پلاک، باید تحت درمان و کنترل باشد.

 

سیگار کشیدن و پیوند استخوان

 

یکی از نیازهای اساسی در درمان ایمپلنت، داشتن استخوان کافی در فک است. ایمپلنت به یک پایه محکم و قابل اطمینان نیاز دارد. اگر استخوان فک شما نیاز به افزایش حجم داشته باشد، با پیوند استخوان می توان این کار را انجام داد. پیوند استخوان موفقیت آمیز باعث می شود استخوان فک شما به حدی محکم شود که از ایمپلنت نگهداری کند. سیگار کشیدن ممکن است بر موفقیت پیوند استخوان تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه قرار دادن ایمپلنت را به خطر اندازد.

ایمپلنت چینی؛ استاندارد یا غیر استاندارد؟

 

سیگار  کشیدن چه تاثیری روی ایمپلنت ها دارد؟

 

آزمایشات نشان داده اند که مصرف مداوم سیگار را می توان به عنوان یک عامل اصلی در از دست دادن ایمپلنت در نظر گرفت. در واقع میزان خرابی ایمپلنت در افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری از ۵/۶ تا ۲۰ درصد بیشتر است.

در افراد سیگاری افزایش تجمع پلاک، التهاب لثه و از دست دادن دندان به میزان بالاتری نسبت به بقیه افراد مشاهده می شود. همچنین سیگار کشیدن ممکن است بر روند بهبود زخم تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه موفقیت پیوند استخوان و ایمپلنت را به خطر اندازد.

پیوند استخوان و عمل سینوس لیفت دو روش معمول قبل از کاشت ایمپلنت دندان هستند. گرما و همچنین مواد سمی مانند نیکوتین، مونوکسید کربن و هیدروژن سیانید که در اثر سیگار کشیدن وارد دهان می گردند، عوامل خطرناکی هستند که ممکن است بر موفقیت جراحی های مربوط به ایمپلنت تاثیر بگذارند.

 

سیگار  کشیدن چه تاثیری روی ایمپلنت ها دارد؟

 

دود سیگار به لثه ها و استخوان ها آسیب می رساند. این دود می تواند بافت های داخل دهان را سوزانده و حتی به غدد بزاقی آسیب زده و آنها را مسدود کند. بزاق برای شستن پلاک دندان (که می تواند به لثه و استخوان نگهدارنده ایمپلنت شما آسیب برساند) مورد نیاز است. همچنین کمبود بزاق می تواند منجر به خشکی دهان شود که باعث پیشرفت باکتری در دهان می شود. پس می توان گفت که دود سیگار می تواند باعث ضعیف شدن استخوان و لثه هایی شود که قرار است از ایمپلنت شما نگهداری کنند.

در برخی مطالعات نشان داده شده است که انقباض عروق ناشی از جذب نیکوتین در جریان خون، فاکتور مهمی برای از بین بردن ایمپلنت ها محسوب می شود. نیکوتین موجود در دود سیگار رگهای خونی را منقبض می کند و در نتیجه رسیدن جریان خون و اکسیژن به استخوان و بافت های نرم دهان را کاهش می دهد. از آنجاییکه پس از انجام ایمپلنت برای بهبودی به اکسیژن و جریان خون نیاز دارید، قرار گرفتن در معرض نیکوتین قدرت ایمنی بدن و توانایی درمان پس از انجام ایمپلنت را تضعیف می کند. 

ایمپلنت بدون درد

 

چه مدت پس از ایمپلنت می توانم سیگار بکشم؟

 

دندانپزشک بلافاصله پس از انجام ایمپلنت، درباره نحوه مراقبت از ایمپلنت ها به شما توصیه هایی خواهد کرد. پیشنهاد می شود که افراد سیگاری حداقل یک هفته قبل از جراحی سیگار کشیدن را متوقف کنند تا سطح چسبندگی پلاکت و ویسکوزیته خون افزایش یافته، همچنین اثرات کوتاه مدت مرتبط با نیکوتین نیز کاهش یابد.

همچنین این بیماران باید تا سه ماه پس از قرار دادن ایمپلنت از استعمال دخانیات اجتناب کرده تا احتمال استخوان سازی در دهان آنها افزایش یابد. اگر تحمل این مدت برای شما دشوار است، می توانید درباره طول مدت درمان خود با پزشکتان صحبت کنید.

در روزهای ابتدایی پس از انجام ایمپلنت، باید از شستشوی دهانتان خودداری کنید و سعی کنید محل جراحی را با زبان یا انگشت لمس نکنید؛ زیرا با این کار ممکن است لخته خون ایجاد شده در محل زخم کنده شده و باعث خونریزی شود. در چند روز اول پس از جراحی بدن شما لخته خون ایجاد می کند تا از ورود غذا و باکتری به محل زخم جلوگیری نماید.

اعمالی مانند سیگارکشیدن، تف کردن و مکیدن نوشیدنی با نی می تواند این لخته های خون را شل کرده و باعث خشک شدن حفره داخل دهانتان شود که وضعیتی بسیار دردناک است. بنابراین بسیار مهم است که تا ۷۲ ساعت سیگار نکشید.

 

سیگار کشیدن و درای ساکت

 

 اگر سیگار می کشید و دندان شما باید کشیده شود، باید از خطر “درای ساکت” آگاه شوید. درای ساکت یک وضعیت دردناکی است که ممکن است پس از کشیدن دندان به آن دچار شوید. درای ساکت زمانی به وجود می آید که لخته خون ایجاد شده در محل کشیده شدن دندان از بین برود یا جا به جا شود.

آخرین پیشرفت های دندانپزشکی ایمپلنت در تهران

لخته خون به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند و استخوان های زیرین و انتهای عصب را می پوشاند. همچنین به رشد استخوان جدید و بافت نرم کمک می کند. سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات دخانیات خطر درای ساکت را افزایش می دهد. مواد شیمیایی موجود در محصولات توتون و تنباکو ممکن است مانع بهبودی شده و محل جراحی را آلوده کنند.

همچنین نیروی فیزیکی مکیدن سیگار می تواند لخته خون را از محل خود جدا کند. در این وضعیت استخوان و اعصاب در معرض تحریکات دهان قرار می گیرند و می تواند منجر به درد شدیدی شود و حفره دندان را در مقابل بقایای مواد غذایی و باکتری ها باز بگذارد.

 

آیا سیگارهای الکترونیکی برای ایمپلنت مضر هستند؟

 

 سیگارهای الکترونیکی به عنوان نسخه مطمئن تری نسبت به سیگارهای سنتی به بازار عرضه شده اند. با این حال، اثرات کامل سیگارهای الکترونیکی بر روی بدن مشخص نیست. سیگارهای الکترونیکی حاوی یک واحد گرمایشی کوچک هستند که مایع را به بخار تبدیل می کند.

دود به دهان وارد نمی شود، اما بخار حاوی نیکوتین و سایر مواد شیمیایی استنشاق می شود. عوارض جانبی مصرف سیگارهای الکترونیکی خشکی دهان و گلو و تحریک آن است. این عوامل به روند بهبودی پس از درمان ایمپلنت دندان کمک نمی کنند و ممکن است محیطی ایجاد کنند که باعث پوسیدگی دندان شود.

 

آیا سیگارهای الکترونیکی برای ایمپلنت مضر هستند؟

 

 بررسی ها نشان داده اند که سیگارهای الکترونیکی ۹۵ درصد کمتر از تنباکو برای سلامتی مضر هستند و تأثیر عمده ای در کمک به ترک سیگار دارند. وادار کردن سیگاری ها به استفاده از فرم های بی خطر نیکوتین مانند این موارد می تواند در کمک به ترک افراد بسیار موثر باشد. بهتر است بدانید که سیگارهای الکترونیکی اگرچه بدون خطر نیستند، اما ضرر آنها بسیار کمتر از استعمال دخانیات است.

آیا ایمپلنت‌های دندانی پوسیده و خراب می‌شوند؟

 

مراقبت از ایمپلنت هنگام سیگار کشیدن

 

 اگر ایمپلنت انجام داده اید و به سیگار کشیدن ادامه می دهید، باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان و نگهداری از ایمپلنت هایتان توجه کنید. سیگار کشیدن می تواند سرعت ابتلا به بیماری های لثه را افزایش دهد.

همچنین افراد سیگاری ممکن است بیشتر در معرض پلاک دندانی قرار بگیرند. اگر این مشکلات درمان نشوند می تواند منجر به بیماری پریودنتال گردند که احتمالاً باعث آزار و اذیت، خونریزی  و در نهایت از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت ها می شود. سالم ماندن دندانهای طبیعی و ایمپلنت ها به بافت سالم اطراف شان بستگی دارد.

 شما باید اطراف هر ایمپلنت را دو بار در روز تمیز کنید. با یک مسواک معمولی یا برقی، تمام سطوح ایمپلنت را تا جایی که به آن دسترسی دارید، مسواک بزنید. برای سطوحی که نمی توانید به آن دسترسی پیدا کنید، می توانید از نخ دندان استفاده کنید.

 یکی از اثرات سیگار کشیدن، لک شدن دندان بر اثر نیکوتین و قطران موجود در تنباکو است. بیمارانی که سیگار می کشند و ایمپلنت های دندانی دارند، باید از مصرف خمیردندان های سفید کننده اجتناب کنند. استفاده از جوش شیرین و خمیر دندانهای سفید کننده می توانند باعث ایجاد سایش در ایمپلنت ها گردد.

معاینات منظم و مراجعه به دندانپزشک بخش بسیار مهمی در حفظ سلامت ایمپلنت های شماست. در طی چند ماه اول پس از قرار دادن ایمپلنت، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که مرتبا برای معاینه به او مراجعه کنید.

بهترین کاری که می توانید برای ماندگاری ایمپلنت های دندانی و سلامت کلی خود انجام دهید ، ترک سیگار به طور کامل است. این گزینه برای بسیاری از افراد آسان نیست، اما حمایت و برنامه ریزی مناسب می تواند به شما کمک کند تا این عادت را برای همیشه کنار بگذارید.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *