سن مناسب ارتودنسی دندان

برند های معتبر سازنده ی ایمپلنت در جهان
برند های معتبر سازنده ی ایمپلنت در جهان کدامند؟
می 26, 2021
ایمپلنت دندان یک روزه
ایمپلنت دندان یک‌ روزه چیست؟
ژوئن 18, 2021
نمایش همه
سن مناسب ارتودنسی دندان

انجام ارتودنسی در دوران بلوغ معمولا بسیار آسان است. اما بعد از بلوغ این کار کمی مشکل تر می شود. در هنگام رشد استخوان های صورت به وسیله ی ارتودنسی می توان به مسیر رشد استخوان ها جهت داد. ناهنجاری موجود در استخوان فک در دوران بلوغ توسط ارتودنسی قابل حل است، اما بعد از آن نیاز به عمل جراحی دارد. در سنین بالا می توان از ارتودنسی برای مرتب سازی دندان ها استفاده نمود.

 

سن مناسب ارتودنسی دندان

 

اولین معاینه ارتودنسی در چه سنی است؟

ارتودنسی روش درمانی برای پیش گیری از مشکلات دهان و دندان می باشد. اما بسیاری از افراد و به خصوص والدین می خواهند بدانند که چه زمانی بهترین زمان برای انجام معاینات اولیه ارتودنسی می باشد ؟!

طبق تحقیقات به عمل آمده بهترین زمان برای انجام معاینات ارتودنسی درکودکان سن هفت سالگی است. اما این به این معنی نیست که حتما کودک باید از این سن تحت درمان قرار گیرد. بلکه ممکن است معاینات در سن هفت سالگی انجام شود، اما درمان در سن ۸ تا ۱۰ سالگی بسته به شرایط فیزیکی و جنسیت کودک صورت پذیرد.

 

اولین سن برای شروع درمان ارتودنسی

 

تشخیص دقیق این موضوع که اولین سن برای انجام ارتودنسی چه سنی فقط توسط پزشک انجام می شود. چرا که متخصص ارتودنسی ابتدا باید فک و دندان های بیمار را معاینه نموده و با توجه به جنسیت، شرایط فیزیکی، وضعیت دهان و دندان بیمار سن مناسب را تشخیص دهد.

اگر مشکل بیمار فکی باشد بایستی قبل از شروع دوران بلوغ معاینات شروع شود و در زمان بلوغ درمان تحت نظر یک متخصص ارتودنسی که به جراحی فک نیز آشناست، انجام گیرد. معمولا مشکلات فکی اگر در زمان بلوغ اصلاح نشود، بعد از آن استخوان فک سخت می شود و حرکت دادن آن توسط ابزار ارتودنسی امکان پذیر نیست و نیاز به جراحی پیدا می کند. به طور معمول می توان گفت اولین سن برای انجام ارتودنسی بین هشت تا نه سال می باشد.

دندان خرگوشی

 

اما به نظر شما بهترین سن برای ارتودنسی چه سنی است؟

 

سن ارتودنسی دندان

 

اگر بیمار مشکلات فکی داشته باشد. باید قبل از بلوغ و از سن هفت سالگی زیر نظر متخصص ارتودنس آشنا با جراحی فک قرار گیرد و درمان خود را آغاز نماید. اما چنان چه بیمار، مشکل فکی نداشته باشد هر سنی می تواند برای ارتودنسی مناسب باشد و بیمار تحت درمان قرار می گیرد. اما از آن جایی که تشخیص این موارد برای افراد غیر متخصص دشوار است، بهترین سن، همان سن هفت سالگی می باشد. تا در بدترین شرایط نیز بیمار به آسانی و بدون نیاز به جراحی تحت درمان قرار گیرد.

 

آیا سن بیمار در ارتودنسی به طول درمان هم ارتباط دارد؟

 

بله با توجه به این که در کودکان معمولا در سنین کم فک و دندان ها در مراحل ابتدایی رشد هستند و به استحکام کافی نرسیده اند، ارتودنسی معمولا ساده تر است. اما بعد از دوران بلوغ و سخت شدن استخوان فک و دندان ها ارتودنسی مشکل تر و زمان برتر است.

 

در کدام ناهنجاری های ارتودنسی، سن بیمار ملاک اصلی درمان است؟

 

اگر ناهنجاری در ناحیه فک بیمار باشد به علت آن که استخوان فک در دوران بعد از بلوغ سخت شده و امکان جا به جایی آن توسط لوازم ارتودنسی مهیا نیست، سن اهمیت زیادی دارد و معمولا اگر بعد از دوران بلوغ بیمار مراجعه نماید، باید جراحی فک انجام دهد.

 

اما در چه سنی باید عمل ارتودنسی را انجام دهیم؟

 

بهتر است ارتودنسی در سنین ۸ تا ۱۲ سال صورت گیرد، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی انجام ارتودنسی در هر سنی قابل انجام است.

ارتودنسی نامرئی دندان

 

آیا سن درمان ارتودنسی در طول عمر دندان تاثیر دارد؟

 

بله. طبیعتا دندان های نامرتب باعث ایجاد مشکلات در دهان، پوسیدگی دندان ها به علت ناتوانی در مسواک زدن صحیح، فشار به دندان ها و آسیب به بافت های دهان می گردد. بنابراین انجام ارتودنسی در همان سال های ابتدایی می تواند این عوارض را که به مرور زمان در بیمار ایجاد می شود به حداقل برساند.

 

 اما چرا ارتودنسی در این سنین معمولا بهتر است؟

 

در پاسخ به این سوال می توان گفت در سنین کودکی جا به جایی دندان ها راحت تر صورت می گیرد و مشکلاتی که برای بیمار در طولانی مدت ایجاد می شود به حداقل می رسد. چرا که مشکل در همان سال های ابتدایی حل می گردد. از سوی دیگر دندان های نامرتب در کودکان سبب کاهش اعتماد به نفس آن ها شده که می تواند تاثیر روحی و روانی منفی در آینده و در سنین بالاتر داشته باشد.

 

آیا ارتودنسی را می توان در هر سنی انجام داد؟

 

انجام ارتودنسی در هر سنی

 

در پاسخ به این سوال می توان گفت چنان چه بیمار داری مشکلات فکی و استخوانی نباشد و هدف از ارتودنسی تنها جا به جایی دندان ها باشد. می توان ارتودنسی را در هر سنی انجام داد اما اگر بیمار درارای مشکلاتی در ناحیه فک و لثه باشد، بایستی در سنین هشت تا نه سالگی به پزشک مراجعه نماید و تحت درمان قرار گیرد. اما باید این نکته را یادآور شد که معمولا ارتودنسی در سنین بالا کمتر مورد استقبال افراد است.

بهترین متخصص ارتودنسی دندان

به علت این که معمولا زمان درمان به علت قوی تر شدن لثه و استخوان فک طولانی تر است و از سوی دیگر افراد بزرگسال معمولا بیشتر در جامعه و در معرض دید افراد هستند و نصب سیم های ارتودنسی در دهان آن ها باعث می شود تا از زیبایی افراد خصوصا در زمان لبخند زدن کاسته شود.

 

آیا ارتودنسی در سنین مختلف دارای عوارض است؟

 

بعد از انجام ارتودنسی معمولا ممکن است کمی احساس سر درد خفیف در بیماران بروز نماید که معمولا پزشکان با تجویز قرص های مسکن مشکل را برطرف می نمایند. ممکن است در موادی خاص بریس های ارتودنسی موجب اذیت دهان گردد.

 

ارتودنسی در سنین ۷ تا ۱۵

 

ارتودنسی در 7 تا 15 سالگی

 

این ارتودنسی معمولا در کودکانی که دارای مشکلات اساسی در ناحیه فک هستند، انجام می گیرد. دندان پزشک ماهر از همان زمان ابتدایی شکل گیری استخوان فک بیمار بر نحوه ی رشد و تکامل استخوان نظارت دارد.

 

ارتودنسی در سنین ۱۵ تا  ۱۸ سالگی

 

ارتودنسی در 15 تا 18 سالگی

 

گاهی هدف از ارتودنسی اصلاح جلوزدگی دندان ها می باشد. در این موارد پزشک تا زمان رشد کامل استخوان فک صبر می کند تا مجددا بیمار نیاز به عمل ارتودنسی پیدا نکند.

 

ارتودنسی در سنین بالای ۱۸ سال

 

ارتودنسی در سنین بالای 18 سالگی

 

در این سنین عمدتا افراد برای بهبود طرح لبخند خود و اصلاح دندان ها از عمل ارتودنسی استفاده می کنند. گرچه برخی از افراد هم در این سن برای کمک به بهبود سلامت دهان و دندان خود ارتودنسی انجام می دهند.

 

آیا با انجام ارتودنسی در سن کودکی مشکل نهفتگی دندان ها درمان خواهد شد؟

 

متخصص ارتودنسی دندان در سعادت آباد

بله معمولا به علت نامرتب بودن دندان ها ممکن است یک دندان جای دندان دیگر را اشغال نموده و مانع رشد دندان شود. به این موضوع نهفتگی دندان می گویند. معمولا بعد از ارتودنسی دندان ها در جایگاه خود تثبیت می شوند و فضا برای رشد دیگر دندان ها باز می شود که منجر به درمان نهفتگی دندان می شود.

 

مزایای ارتودنسی برای کودکان کم سن و سال چیست؟

 

ارتودنسی برای کودکان کم سن و سال

 

روش درمانی ارتودنسی برای کودکان فواید بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. قرار گیری دندان های کودک در مکان مناسب خود
  2. کمک به قرار گرفتن لب روی هم دیگر و در جای مناسب
  3. کمک به تقویت زیبایی صورت
  4. حداقل شدن آسیب به دندان ها
  5. بهبود تکلم و ادای کلمات در کودکان
  6. بهبود عملکرد جویدن غذا

 

ارتودنسی تا چه سنی جواب می دهد؟

 

در پاسخ به این سوال می توان گفت روش درمانی ارتودنسی با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در هر سنی جواب می دهد و افراد در هر سنی قادر خواهند بود عمل ارتودنسی را به بهترین نحو انجام دهند. اما زمان درمان در سنین پایین تر معمولا کم تر است.

 

نتیجه گیری 

 

ارتودنسی را با توجه به پیشرفت های علمی در عصر حاضر می توان در هر سنی انجام داد. اما معمولا ارتودنسی در سنین هشت تا ده سالگی بسیار موثر است و بهترین سن برای انجام ارتودنسی، همین سن می باشد. گر چه در سنین دیگر هم می توان ارتودنسی را انجام داد، اما ممکن است زمان درمان کمی طولانی تر شود.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *