طول عمر ایمپلنت دندان

ایمپلنت بدون جراحی
ایمپلنت بدون جراحی
دسامبر 2, 2022
ایمپلنت یا بریج دندان ؟
ایمپلنت یا بریج دندان ؟
دسامبر 2, 2022
نمایش همه
طول عمر ایمپلنت دندان

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را داشته باشید. شاید اولین سوالی که به ذهن شما خطور می‌کند. این سوال باشد که طول عمر ایمپلنت چقدر است؟ چه کاراهایی را باید انجام دهم تا ایمپلنتم دوام بیشتری داشته باشد؟ و یا چه کارهایی را نباید انجام دهم تا دوام ایمپلنت، کاهش یابد؟ در این مقاله به صورت دقیق به تمامی سوالاتی که در ذهن دارید. پاسخ خواهیم داد تا با دیدی بازتر بتوانید برای کاشت ایمپلنت اقدام نمایید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

اجزای تشکیل دهنده ­ی ایمپلنت

  برای پاسخ به این سوال که طول عمر ایمپلنت واقعا چقدر است؟ ابتدا لازم است با اجزای ایمپلنت آشنا شوید. ایمپلنت در حقیقت از یک پایه­ی تیتانیومی یا سرامیکی تشکیل شده است که این پایه توسط عمل جراحی در فک بیمار کاشته می‌شود. بر روی این پایه قطعه‌ای به نام اباتمنت قرار می‌گیرد که در نهایت یک تاج سرامیکی روی آن نصب می‌شود.

 

طول عمر ایمپلنت­ دندان واقعا چقدر است؟

  تا این جا با اجزای ایمپلنت آشنا شدید. پایه تیتانیومی یا سرامیکی ایمپلنت، عمدتا دائمی است. چرا که با استخوان فک بیمار جوش می‌خورد. تیتانیوم و سرامیک که جنس پایه‌های ایمپلنت را تشکیل می‌دهند؛ بسیار مقاوم بوده و در برابر رطوبت و فشار ایمن هستند. بنابراین عمدتا تا پایان عمر بیمار مشکلی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد و بیمار به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. مگر این که در اثر ضربات وارده به فک بر اثر سوانح، پایه در استخوان فک جا به جا شود که در این صورت نیاز به جراحی مجدد و جاسازی آن می‌باشد.

متخصص ایمپلنت دندان در الهیه

  در شرایط معمول پایه ایمپلنت مادام العمر است. قسمت دوم ایمپلنت، اباتمنت است که روی پایه قرار می‌گیرد و تاج دندان مصنوعی روی این قسمت نصب می‌گردد. این قسمت نیز دوام بالایی دارد. در بسیاری مواقع تا پایان عمر نیازی به تعویض ندارد. قسمت سوم ایمپلنت تاج دندان است. تاج ایمپلنت به علت درگیری با مواد غذایی در دهان، سایش و فشار ممکن است به مرور آسیب ببیند و نیاز به تعویض پیدا کند.

  عمدتا تاج دندان بین ۲۰ تا ۲۵ سال دوام می‌آورد که در صورت مراقبت صحیح و رعایت نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ این زمان می‌تواند افزایش نیز پیدا کند. در صورت آسیب دیدن تاج، دندان پزشک می‌تواند به راحتی آن را با یک تاج جدید جایگزین نماید.

 

دوام مینی ­ایمپلنت­ های دندانی چقدر است؟

  مینی ایمپلنت‌ها نیز دقیقا ساختاری مشابه ایمپلنت‌ها دارند. تنها تفاوت آن با ایمپلنت‌ها اندازه آن است. بنابراین پایه مینی ایمپلنت‌ها دوام بسیار بالایی داشته و مادام العمر می‌باشد و بخش تاج این مینی ایمپلنت‌ها نیز بسته به مرغوبیت تاج و نگهداری اصولی بین ۱۵ تا ۲۵ سال دوام دارد.

 

چه عواملی می­تواند باعث کاهش طول عمر ایمپلنت شود؟

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: همان اندازه که بهداشت دهان و دندان برای حفظ دندان‌های طبیعی شما مهم است؛ برای ایمپلنت نیز دارای اهمیت است. تجمع باکتری‌ها در دهان می‌تواند باعث ایجاد پلاک روی دندان شود که منجر به بیماری لثه می‌شود و به استخوان فک آسیب می‌رساند و درنهایت باعث آسیب رسیدن به ایمپلنت می‌شود.
متخصص ایمپلنت دندان در ونک

در واقع تجمع پلاک‌ها در اطراف ایمپلنت می‌تواند منجر به بیماری پری ایمپلنت گردد که باعث شکست ایمپلنت خواهد شد.

  • پوکی استخوان: از آن جایی که پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک شما کاشته می‌شود. اگر این استخوان به حد کافی محکم نباشد. می‌تواند برای ایمپلنت مشکل ایجاد کند و باعث جا به جا شدن پایه‌ی ایمپلنت و جدا شدن آن به مرور زمان گردد.
  • مصرف سیگار: طول عمر ایمپلنت عمدتا در افراد سیگاری کمتر از افراد سالم است. چرا که مصرف سیگار می‌تواند باعث ایجاد عفونت در ناحیه‌ی لثه شود که به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند. عفونت‌های لثه می‌تواند باعث آسیب به استخوان‌های فک گردد که محل نصب ایمپلنت می‌باشد. بنابراین برای دوام بیش‌تر ایمپلنت از مصرف سیگار خودداری نمایید.
  • دندان قروچه: افرادی که به دندان‌های خود فشار بیش از حد وارد می‌کنند و یا دندان‌ها را بر روی هم می‌سایند. می‌توانند باعث شکستگی یا لق شدن ایمپلنت گردند. هم چنین دوام تاج ایمپلنت نیز در افرادی که دندان قروچه را تجربه می‌کنند؛ کمتر از افراد عادی است.

 

چه زمانی ایمپلنت نیاز به تعویض دارد؟

 

طول عمر ایمپلنت های دندان

 

  همان طور که قبلا اشاره شد. عمدتا ایمپلنت مادام العمر می‌باشد. اما گاهی در شرایط خاص دندان پزشک ناگزیر است که ایمپلنت را تعویض نماید. مواردی که باید ایمپلنت تعویض گردد؛ عبارتند از:

  • اطراف ایمپلنت دچار عفونت شده باشد.
  • ایجاد آسیب‌های عصبی
  • ایمپلنت شل شده باشد و یا از جای خود خارج شده باشد.
  • در ناحیه‌ی سینوس مشکل ایجاد شده باشد.
  • ایمپلنت دچار شکستگی شده باشد.

 

چگونه دندان پزشک ایمپلنت شما را تعویض می کند؟

  از آن جایی که در ایمپلنت‌ها معمولا تاج دندان دچار مشکل می‌شود. تعویض آن توسط دندان پزشک به آسانی و بدون درد است و کمتر از یک روز زمان نیاز دارد. البته در مواردی لازم است که اباتمنت نیز همراه تاج دندان تعویض گردد. در موارد نادری ممکن است. لازم باشد. پایه ایمپلنت تعویض گردد که آن نیز به تشخیص دندان پزشک انجام می‌شود.

برند های معتبر سازنده ی ایمپلنت در جهان کدامند؟

 

راه­کارهایی برای افزایش طول عمر ایمپلنت ­های دندانی

  • مسواک و نخ دندان: سلامت و بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود تا شما لثه‌های سالم‌تری داشته باشید. به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه به طور چشم گیری کاهش میابد و این موضوع باعث می‌شود تا دوام ایمپلنت شما به شدت افزایش پیدا کند.
  • مراجعه به دندان پزشک هر ۶ ماه یک بار: برای بررسی وضعیت ایمپلنت‌های خود هر ۶ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه نمایید.
  • قطع مصرف سیگار: سیگار باعث ایجاد عفونت در لثه و کاهش دوام ایمپلنت می‌گردد.
  • فشار آوردن بیش از حد روی ایمپلنت: فشار زیاد روی ایمپلنت و یا شکستن مواد غذایی مانند پسته و فندق که داری پوسته سفت هستند؛ می‌توانند باعث آسیب دیدن تاج ایمپلنت و حتی شل شدن پایه ایمپلنت گردد. پس از این کار اجتناب کنید.

 

ایمپلنت دندان دوام بسیار بالایی دارد. پایه ایمپلنت در اکثر مواقع مادام العمر می‌باشد و تاج دندان نیز بسته به شرایط بین ۱۵ تا ۲۵ سال در دهان دوام می‌آورد. برای طول عمر بیشتر ایمپلنت بهتر دهان خود را روزانه دو بار مسواک بزنید. مصرف سیگار را قطع کنید و برای بررسی وضعیت ایمپلنت خود هر ۶ ماه یک بار به پزشک مراجعه نمایید.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *