عوارض ایمپلنت دندان

عوارض کامپوزیت دندان
عوارض کامپوزیت دندان
ژوئن 20, 2021
تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک
تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک
ژوئن 24, 2021
نمایش همه
عوارض ایمپلنت دندان

یکی از خدمات دندانپزشکی که به تازگی بسیار پرطرفدار شده است، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت‌ های دندانی جایگزینی برای دندان ‌های از دست ‌رفته محسوب می‌شوند که به ‌دلیل جنس تیتانیومیشان، می ‌توانند با سلول ‌های استخوان و لثه سازگار شوند و جایگزین خوبی برای دندانهای شکسته یا افتاده باشند.

در واقع، با کاشت ایمپلنت شما می‌توانید یک یا چند دندان خود را به صورت دائمی جایگزین کنید. با این که ایمپلنت دندان از رایج ترین روشها برای زیبا کردن دندانها محسوب می شود، اما باید بدانید که این روش عوارض و معایب خاص خودش را هم دارد که در این نوشته با عوارض ایمپلنت دندان آشنا خواهید شد؛ پس از شما می خواهیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

کاشت ایمپلنت یک روزه

 

ایمپلنت دندان چگونه جایگزین دندان شما می شود؟


پس از اینکه دندانپزشک متخصص، پایه ایمپلنت را در داخل استخوان فک قرار می ‌دهد، به واسطه استخوان‌سازی سلول‌های استخوان‌ساز در اطراف ایمپلنت، استخوان فک با ایمپلنت جوش می‌خورد و به آن متصل می شود. فرآیند جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک غالبا ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد و پس از آن، قسمت تاج و روکش دندان توسط متخصص ایمپلنت روی پایه ایمپلنت قرار خواهد گرفت.


بسته به شرایط بیمار، کاشت ایمپلنت یک ‌سری عوارض دارد که این عوارض نیز غالبا بخشی از مراحل درمان توسط ایمپلنت محسوب می‌شوند. در واقع اکثر عوارض جانبی ایمپلنت‌های دندانی طی مدت کوتاهی از بین می‌روند. در این مقاله، به تمامی عوارض و معایب ایمپلنت‌های دندانی به ‌طور کامل اشاره شده است. پس از خواندن این نوشته می توانید تصمیم گیری کنید که آیا قصد ایمپلنت کردن دندانهای خود را دارید یا خیر؟

آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان می شود ؟


عوارض ایمپلنت دندان

 

 عوارض ایمپلنت دندان

 

۱٫ برای ایمپلنت دندانهای خود، به انجام عملهای جراحی متعدد نیاز دارید


طی فرآیند کاشت ایمپلنت، متخصص باید استخوان فک را سوراخ کرده و پس از کاشت و جوش خوردن ایمپلنت نیز، باید لثه را برداشته و اباتمنت قرار دهد. برای انجام این دو مورد، قطعا نیاز به جراحی خواهد بود. انجام این جراحی‌ها غالبا برای فرد بیمار نگران کننده است و ممکن است ناراحتی‌هایی را برای بیمار به وجود آورد.


علاوه ‌بر آن، با توجه به شرایط دندان‌های بیمار، ممکن است نیاز به جراحی‌های دیگری قبل از انجام ایمپلنت باشد. به‌ عنوان مثال، در صورتی‌ که تراکم استخوان فرد کافی نباشد، قبل از کاشت ایمپلنت، متخصص جراحی پیوند استخوان را انجام می‌دهد. همچنین اگر فرد بخواهد در فک بالای خود ایمپلنت بکارد، معمولا باید عمل جراحی لیفت سینوس را انجام دهد.


۲٫ پس از کاشت ایمپلنت، درد و احساس ناراحتی وجود دارد


یکی از عوارض شایع کاشت ایمپلنت، احساس درد زیاد و ترش شدن دهان است که بروز این عوارض کاملا طبیعی است. غالبا برای تسکین این عوارض، دندانپزشک متخصص برای فرد، استفاده از مسکن‌های قوی را تجویز می‌کند. همچنین تا بهبودی کامل و از بین رفتن حساسیت و احساس درد، فرد باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی داغ یا خیلی سرد خودداری کند.


۳٫ اطراف ناحیه تحت جراحی ایمپلنت کبود می شود


غالبا در روزهای اول کاشت ایمپلنت، بیماران در اطراف ناحیه جراحی ‌شده بافت لثه، کبودی‌هایی مشاهده می‌کنند که این کبودی‌ها غالبا به رنگ‌های سیاه یا آبی هستند. این عارضه ایمپلنت نیز کاملا طبیعی است و با ترمیم لثه، کبودی‌های آن نیز کم‌رنگ شده و به‌ مرور زمان از بین می‌روند.

متخصص ایمپلنت دندان در ولنجک


۴٫ تورم صورت و لثه در این روش وجود دارد

 

تورم لثه در ایمپلنت دندان


از دیگر عوارض کاشت ایمپلنت می‌توان به ایجاد تورم در ناحیه قوس دندان و قسمتی از صورت اشاره کرد که این مورد نیز کاملا طبیعی محسوب می‌شود. تورم پس از کاشت ایمپلنت غالبا پس از چند روز از بین می‌رود و خود فرد نیز می‌تواند برای تسریع بهبود تورم صورت خود از کمپرس‌های سرد استفاده کند. البته در این مورد باید توجه داشته باشید که کمپرس سرد را مستقیما روی لثه جراحی ‌شده قرار ندهید؛ زیرا باعث افزایش احساس درد شما خواهد بود.


۵٫ احتمال خونریزی در روش ایمپلنت دندان وجود دارد


معمولا برخی از بیماران پس از کاشت ایمپلنت، تا چند روز پس از آن، خونریزی خفیفی در محل جراحی دارند که به‌مرور زمان میزان خونریزی کاهش پیدا می‌کند. در این مورد نیز توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت از محل جراحی مراقبت کرده و بهداشت آن را رعایت کنید.


۶٫ زمان بهبود ایمپلنت دندان طولانی است


از مهم‌ترین عوارض و معایب ایمپلنت دندان، می‌توان به طولانی بودن زمان برای بهبودی کامل آن اشاره کرد. همانطور که گفته شد، معمولا ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است که ایمپلنت به استخوان دندان جوش بخورد. به‌ همین دلیل در صورتی ‌که کل دندان‌های بیمار کشیده شده باشد یا یکی از دندان‌های پیشین از بین رفته باشد، فرد باید به ‌طور موقت از دندان‌های مصنوعی استفاده کند تا طول درمان بهتر و سریع‌تر کامل شود.


۷٫ احتمال عدم موفقیت کاشت دندان وجود دارد


در برخی موارد، دندانپزشک تجربه و تخصص کافی برای کاشت ایمپلنت ندارد؛ یا ممکن است قبل از کاشت ایمپلنت شرایط بیمار به ‌طور کامل و به‌درستی بررسی نشده باشد. در این موارد، غالبا مشکلاتی برای بیمار به وجود می‌آید و کاشت ایمپلنت در کوتاه‌ مدت یا بلندمدت با مشکلاتی روبرو می‌شود.

هر آنچه که باید در مورد ایمپلنت در سالمندان بدانید.

در واقع، می‌توان گفت که کاشت دندان به‌ وسیله ایمپلنت‌ها روی تمامی افراد پاسخ نمی‌دهد. در برخی افراد، استخوان فک فرد بیمار تراکم کافی ندارد و در این‌ صورت فرآیند جوش‌خوردن استخوان فک با ایمپلنت با مشکل مواجه می‌شود. به‌ همین دلیل در تمامی موارد توصیه می‌شود برای کاشت ایمپلنت به یک متخصص باتجربه و بامهارت مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات کامل‌تری نسبت به معایب کاشت ایمپلنت با توجه به شرایط خود داشته باشید.


مشکل دیگری که بعد از ایمپلنت کردن دندان وجود دارد، این است که اگر استخوان فک تراکم کافی نداشته باشد و کاشت ایمپلنت در این قسمت انجام شود، پس از مدتی استخوان آن قسمت تحلیل می رود و ایمپلنت به ‌درستی با استخوان فک جوش نمی‌خورد. در این‌ صورت ایمپلنت لق شده و یا کاملا از محل خود خارج می‌شود. با این شرایط، ایمپلنت باید به ‌طور کامل از محل خود خارج شود و پس از انجام جراحی‌های لازم مانند پیوند استخوان برای افزایش تراکم فک، ایمپلنت مجددا کاشته شود.


۸٫ ممکن است به تعویض تاج دندان ایمپلنت نیاز پیدا کنید


غالبا پس از گذشت چندین سال از کاشت ایمپلنت، رنگ تاج دندانی آن تغییر می‌کند. این عامل روی زیبایی و عملکرد پروتز دندانی بسیار موثر است. به همین دلیل، پروتز دندانی باید پس از چند سال تعویض شود.


۹٫ احتمال عفونت در محل کاشت ایمپلنت وجود دارد

 

عفونت در ایمپلنت دندان


در برخی موارد ممکن است در محل کاشت ایمپلنت، حین جراحی با بعد از آن عفونت ایجاد شود. غالبا عفونت در محل کاشت ایمپلنت در افرادی اتفاق می‌افتد که به بیماری‌های سیستم ایمنی مبتلا هستند، دخانیات و سیگار مصرف می‌کنند یا بهداشت دهان و دندان خود را به‌ طور کامل رعایت نمی‌کنند.

متخصص ایمپلنت دندان در قیطریه


۱۰٫ احتمال جابجایی های کوچک ایمپلنت دندان وجود دارد


در برخی موارد، تاج دندان به‌طور فوری روی پایه ایمپلنت قرار می‌گیرد. در این‌صورت اگر پایه ایمپلنت از استحکام کافی برخوردار نباشد، میکروجابجایی ایمپلنت رخ می‌دهد. در واقع، قبل از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک، تاج دندان مصنوعی نباید روی آن قرار بگیرد؛ در صورتی ‌که در برخی موارد دندانپزشکان از پروتزهای دندانی فوری روی ایمپلنت بلافاصله پس از کاشت آن استفاده می‌کنند. در این روش، تعداد جلسات مورد نیاز برای مراجعه به دندانپزشک کمتر می‌شود؛ اما غالبا میزان فشاری که روی ایمپلنت وارد می‌شود، افزایش یافته و در کنار آن احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت نیز بیشتر می شود.


۱۱٫ در بعضی افراد ایمپلنت دندان به واکنش‌های آلرژیک منجر می شود


برای ساخت پایه ایمپلنت از تیتانیوم یا سایر فلزات مخصوص استفاده می‌شود. ایجاد واکنش‌های آلرژیک افراد به این فلزات یا تیتانیوم، می‌تواند یکی از عارضه‌های کاشت ایمپلنت باشد. علائم آلرژیک غالبا شامل تب، تحلیل لثه یا احساس خارش است. در این ‌صورت اگر شما هر یک از این علائم را در محل کاشت ایمپلنت خود مشاهده کردید، باید بلافاصله با دندانپزشک خود مشورت کرده و از ایمپلنتی استفاده کنید که جنس متفاوتی داشته باشد. عارضه ایجاد واکنش‌های آلرژیک در کاشت ایمپلنت‌ها غالبا به ‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ اما بروز آن دور از انتظار نیست.

 

نتیجه گیری


یکی از عواملی که در بروز عوارض استفاده از ایمپلنت‌های دندانی بسیار تاثیرگذار است، عدم رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مراقبتی دندانپزشک می‌باشد. در واقع، فعالیت‌ها و برخی عادات روزمره شما می‌تواند روی موفقیت یا عدم موفقیت کاشت ایمپلنت تاثیر مستقیم داشته باشد. به ‌همین دلیل غالبا توصیه می‌شود به‌ منظور کاهش ریسک فاکتورهای موثر روی عدم موفقیت کاشت ایمپلنت و جلوگیری از ایجاد عوارض آن، دستورات دندانپزشک متخصص خود را به‌ طور کامل رعایت کنید.

بهترین برند ایمپلنت آمریکایی

به‌ عنوان مثال، بدیهی است که شما باید تا زمان بهبودی کامل ایمپلنت خود، از خوردن و جویدن غذاهای سفت و سخت پرهیز کرده و بهداشت دهان و دندان خود را به ‌طور کامل رعایت کنید. می‌توان گفت میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی بسیار بالا است؛ اما در برخی موراد برای برخی بیماران استفاده از ایمپلنت‌های دندانی موفقیت‌آمیز نمی‌باشد که این عامل ممکن است به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌ها اتفاق بیافتد. به‌ همین دلیل در تمامی موارد توصیه می‌شود به یک دندانپزشک متخصص باتجربه و بامهارت مراجعه کنید تا بتوانید از ایجاد عوارض ایمپلنت‌های دندانی جلوگیری کنید و رضایت بیشتری از ایمپلنت دندانهای خود داشته باشید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *