آیا ایمپلنت‌های دندانی پوسیده و خراب می‌شوند؟

متخصص-ایمپلنت-دندان-سعادت-آباد
متخصص ایمپلنت دندان در اشرفی اصفهانی
ژانویه 8, 2024
ایمپلنت-کره ای-مگاژن
ایمپلنت کره‌ای مگاژن
ژانویه 14, 2024
نمایش همه
ایمپلنت بدون خونریزی روش لیزر

 

کاشت دندان ایمپلنت، یکی از بهترین روش‌های درمان بی‌دندانی کامل یا موضعی است؛ ولی بسیاری از افرادی که اقدام به کاشت دندان ایمپلنت کرده‌اند، می‌پرسند که آیا ایمپلنت‌های دندانی، پوسیده و خراب می‌شوند؟ در ادامه این مطلب به این سؤال پاسخ جامع خواهیم داد.

آیا ایمپلنت‌های دندانی پوسیده و خراب می‌شوند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دندان‌های ایمپلنت اگر در شرایط مناسب خود نباشند؛ طول عمر بسیار کوتاهی خواهند داشت! در واقع استحکام بیشتر ایمپلنت در مقایسه با بریج دندان، به معنای آسیب‌پذیر نبودن آن نیست. بعضی از شرایط تأثیر مستقیمی بر فرایند بهبود و نگهداری پس از کاشت ایمپلنت دارند و طول عمر دندان ایمپلنت شما را مشخص می‌کنند؛ این عوامل عبارت است از:

  1. سیگارکشیدن
  2. ابتلا به دیابت
  3. ابتلا به بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن
  4. دندان‌قروچه شبانه
  5. عدم رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی کاشت ایمپلنت
  6. عدم توجه به بهداشت دهان و دندان
  7. استفاده از ایمپلنت نامرغوب
  8. مراجعه به جراح دندان‌پزشک فاقد مهارت و تجربه کافی
  9. و …

لازم به ذکر این نکته است که ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم است؛ بنابراین در برابر پوسیدگی و … مقاوم است. بااین‌حال در صورت وجود هر یک از عوامل ذکر شده ممکن است ایمپلنت شما دچار ترک‌خوردگی، لق شدگی، شکستگی و … شود. در ادامه این مطلب به شما نکاتی را خواهیم آموخت که به ماندگاری دندان ایمپلنت کمک خواهد کرد.

چه عواملی باعث پوسیدگی و خرابی ایمپلنت می‌شوند؟

همان‌طور که گفتیم توجه به بهداشت دهان و دندان و انجام مراقبت‌های پس از جراحی کاشت ایمپلنت، به شما برای لذت‌بردن از دندان ایمپلنت کمک خواهد کرد. برای این منظور شما باید به‌خوبی عواملی که باعث خرابی ایمپلنت می‌شوند را بشناسید. این عوامل عبارت است از:

  1. جا‌به‌جایی دندان‌های طبیعی مجاور:
ایمپلنت زیرکونیا بهتر است یا ایمپلنت تیتانیوم

در بعضی از مواقع، پس از کشیدن دندان و انجام جراحی کاشت ایمپلنت، دندان‌های طبیعی مجاور در محل خود حرکت می‌کنند. این جابه‌جایی باعث به‌وجودآمدن یک فضای خالی میان ایمپلنت و دندان شده و در صورت عدم توجه کافی به بهداشت ایمپلنت، باعث پوسیدگی و بیماری لثه در قسمت کاشت پایه ایمپلنت و دندان طبیعی می‌شود.

  1. ساییدن دندان‌ها به روی یکدیگر:

بعضی از افراد در زمان خواب یا بیداری، دندان‌های خود را به روی‌هم فشار داده و می‌سایند! به این کار به‌اصطلاح دندان‌قروچه‌کردن نیز می‌گویند. فشار حاصل از دندان‌قروچه به‌مرور باعث آسیب شدید به مینای دندان و استخوان فک شده و ایمپلنت شما را نیز از بین خواهد برد. بهترین کار برای جلوگیری از چنین آسیبی، استفاده از محافظ شبانه در زمان خواب و کنترل استرس‌های طی روز است.

لازم به ذکر است که عادات ناسالمی مانند جویدن ناخن و یخ، شکستن آجیل و … با دندان ایمپلنت، باعث شکستن آن و آسیب جدی به استخوان فک خواهد شد!

  1. عدم توجه به بیماری‌های لثه:

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند طول عمر دندان ایمپلنت شما را به میزان قابل‌توجهی کم کند! وجود عفونت لثه در دهان شما باعث افزایش تجمع باکتری‌ها و حمله آن‌ها به سایر دندان‌ها و حتی بافت اطراف ایمپلنت خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید پایه ایمپلنت برای داشتن استحکام کافی باید به استخوان فک و بافت لثه جوش بخورد؛ بروز عفونت در ناحیه کاشت دندان این اتصال را از بین برده و باعث افتادن دندان ایمپلنت شما می‌شود.

  1. استعمال سیگار و دخانیات:
چگونه متخصص ایمپلنت مناسب را انتخاب کنیم؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید احتمال موفقیت در جراحی کاشت ایمپلنت در افرادی که سیگار و دخانیات استعمال می‌کنند؛ در مقایسه با سایر افراد ۲۰ درصد کمتر است! در صورتی که متقاضی کاشت ایمپلنت پس از انجام جراحی نیز اقدام به استعمال دخانتیات کند؛ درد بیشتری را تجربه کرده و به میزان قابل توجهی، روند جوش‌خوردن ایمپلنت آن‌ها کندتر خواهد شد.

درصورتی‌که متقاضی جراحی کاشت ایمپلنت هستید؛ حداقل به مدت ۲ هفته قبل از جراحی و ۲ ماه پس از جراحی سیگار کشیدن را ترک کنید. این کار به میزان قابل‌توجهی احتمال موفقیت جراحی ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

  1. عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان:

حتماً می‌دانید که عدم توجه کافی به رعایت بهداشت دهان و دندان، باعث ایجاد پوسیدگی و عفونت در لثه و دندان شما می‌شود؛ بدیهی است که با گسترش عفونت پایه ایمپلنت لق شده و مجبور به خارج‌کردن آن خواهید شد. افرادی که اقدام به کاشت ایمپلنت کرده‌اند؛ بهتر است حتی نسبت به قبل نیز بیشتر به بهداشت دندان‌هایشان اهمیت بدهند. برای این منظور باید:

  • حتماً از مسواک‌هایی با برس نرم استفاده کنند.
  • حتماً از نخ دندان استفاده کرده و میان دندان‌هایشان را تمیز کنند.
  • حتماً روزی ۲ بار به مدت ۲ دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنند.
  • استفاده از واتر ژل و مسواک بین‌دندانی برای بهداشت دندان ایمپلنت ضروری است.
  • استفاده از دهان‌شویه مطابق تجویز پزشک می‌تواند به میزان قابل‌توجهی بیماری‌های دهان و دندان را کاهش دهد.
  1. ابتلا به دیابت:

بیمارانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند؛ برای انجام جراحی کاشت ایمپلنت با یک ریسک مواجه هستند. درصورتی‌که به دیابت مبتلا هستید حتماً سطح قند خون را به‌صورت مرتب چک کرده و آن را کنترل کنید. در صورت عدم کنترل دیابت، احتمال تحلیل استخوان، پس‌زدن پایه ایمپلنت و … نیز بیشتر خواهد شد.

  1. عدم توجه به چکاپ‌های دوره‌ای:
متخصص ایمپلنت دندان در الهیه

بهترین روش برای جلوگیری از بیماری‌های لثه و گسترش پوسیدگی‌های دندانی، انجام چکاپ‌های دوره‌ای است. زمانی که شما هر ۶ ماه یکبار به دندان‌پزشک عمومی مراجعه کنید؛ با انجام دادن یک چکاپ هر مشکلی قبل از گسترش تشخیص داده شده و درمان خواهد شد.

جمع‌بندی:

در این مطلب به بررسی عوامل تأثیرگذار بر سلامت ایمپلنت پرداختیم. بدیهی است زمانی که دندان طبیعی که بسیار بی‌نقص‌تر از تولید بشر است خراب می‌شود؛ عدم توجه به دندان ایمپلنت نیز می‌تواند منجر به خرابی ایمپلنت شود. درصورتی‌که شما پس از کاشت ایمپلنت احساس هرگونه درد، ناراحتی، التهاب، جابه‌جایی و … کردید؛ باید در اولین فرصت به جراح دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

شما می‌توانید سؤالات خود درباره جراحی کاشت ایمپلنت را در بخش نظرات از ما بپرسید.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *