مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟!

انجام ایمپلنت بدون درد
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین چقدر است و چه مراحلی دارد؟
فوریه 20, 2024
قیمت ایمپلنت دندان جلو چقدر است و چه مراحلی دارد؟
آوریل 27, 2024
ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد

مهم‌ترین عامل برای جذب دیگران به‌خصوص در اولین برخورد؛ داشتن لبخندی زیبا، با دندان‌هایی سالم و درخشان است. به همین علت، بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا به کمک ابزارهای مختلف، از دندان‌های خود مراقبت کنند. بااین‌حال ممکن است تا به دلایل گوناگون، یک یا چند دندان از بین برود؛ به‌طوری که ترمیم آن امکان‌پذیر نباشد. در این شرایط، استفاده از روش درمانی کاشت ایمپلنت، بهترین راه‌حل برای درمان بی‌دندانی است!

درصورتی‌که شما هم متقاضی استفاده از این روش درمانی هستید؛ ممکن است بخواهید بدانید که مراحل ایمپلنت دندان، چگونه انجام می‌شود؟ چند جلسه برای کاشت ایمپلنت باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید؟ سخت‌ترین مرحله کاشت ایمپلنت کدام است؟ و … در این مطلب از سایت دکتر فولادگر، به تمام این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

با تمام مراحل ایمپلنت دندان، آشنا شوید:

جراحی کاشت ایمپلنت، یک روش نوین برای درمان بی‌دندانی موضعی یا کامل است. مراحل ایمپلنت دندان، در ۷ مرحله انجام می‌شود که عبارت است از:

مرحله اول: معاینه دندان و لثه‌ها

اولین مرحله کاشت ایمپلنت، یکی از مهم‌ترین مراحل ایمپلنت دندان نیز محسوب می‌شود؛ زیرا تمام فعالیت‌های صورت‌گرفته در این مرحله، به تشخیص بهتر روش کاشت و موفقیت جراحی منجر خواهد شد. در این مرحله، جراح دندان‌پزشک، شرایط کامل دندان، لثه و استخوان فک را بررسی می‌کند؛ سپس با مشاهده عکس رادیوگرافی، بهترین روش کاشت ایمپلنت را برای بیمار انتخاب خواهد کرد.

مرحله دوم: کشیدن دندان

درصورتی‌که دندان به علت پوسیدگی شکسته باشد؛ ممکن است بخشی از ریشه یا دندان داخل لثه باقی‌مانده باشد. به همین علت، دندان‌پزشک قبل از آغاز مراحل کاشت ایمپلنت، باید باقی‌مانده دندان را خارج کند. این کار به کمک بی‌حسی موضعی و روش آتروماتیک انجام خواهد شد.

بهترین متخصص ایمپلنت دندان

پس از کشیدن دندان، درصورتی‌که عفونت در محل وجود داشته باشد؛ باید چند هفته برای کاشت ایمپلنت صبر کنید تا عفونت و التهاب لثه کاملاً درمان شود!

مرحله سوم: ترمیم استخوان فک

درصورتی‌که مدت‌زمان زیادی از کشیدن دندان گذشته باشد؛ احتمال تحلیل استخوان فک نیز وجود دارد! در این شرایط، ابتدا جراح دندان‌پزشک باید ناحیه استخوان تحلیل رفته را بازسازی کند. برای جلوگیری از تحلیل استخوان و لثه، بهترین زمان برای انجام مراحل ایمپلنت دندان، حداکثر ۷۵ روز پس از کشیدن دندان می‌باشد.

مرحله چهارم: کاشت پایه ایمپلنت

پس از انجام تمام مراحل فوق، نوبت به اصلی‌ترین و سخت‌ترین مرحله کاشت ایمپلنت، یعنی نصب پایه ایمپلنت می‌رسد! در این مرحله، پایه ایمپلنت که فیکسچر نام دارد؛ در طی یک جراحی، داخل استخوان فک بیمار کاشته می‌شود. اهمیت انجام این مرحله از آنجایی است که اگر به‌درستی انجام نشود؛ باعث آسیب به لثه، استخوان و دندان‌های مجاور خواهد شد!

مرحله پنجم: آشکارسازی

پس از گذشت دوره نقاهت لازم از کاشت فیکسچر؛ نوبت به انجام جراحی آشکارسازی می‌رسد! در این مرحله، یک درپوش روی پایه ایمپلنت قرار خواهد گرفت؛ این درپوش که یک فرم دهنده لثه در بالای آن قرار دارد؛ باعث می‌شود تا لثه در اطراف آن ایجاد شود و یک حفره داخل لثه به وجود آید.

مرحله ششم: قالب‌گیری

پس از اتمام مرحله فرم‌گیری لثه، نوبت به قالب‌گیری می‌رسد! برای این مرحله ابتدا باید فرم دهنده لثه را جدا کنید؛ سپس قالب مناسب برای جای خالی دندان، تهیه‌ می‌شود.

مرحله هفتم: طراحی لبخند و زاویه دندان و تحویل روکش نهایی

پس از آماده‌سازی قالب، باید باتوجه‌به فک و زاویه دندان‌ها، یک روکش مناسب برای روی قالب در نظر گرفته شود. این روکش باید به نوعی باشد تا پس از قرارگیری، لغزشی نداشته باشد؛ همچنین ظاهر روکش باید کاملاً طبیعی به نظر برسد.

متخصص ایمپلنت دندان در اشرفی اصفهانی

انجام مراحل ایمپلنت دندان، به چقدر زمان نیاز دارد؟

اکنون که با مراحل ایمپلنت دندان آشنا شدید؛ بهتر است از مدت‌زمان موردنیازی برای انجام جراحی کاشت دندان نیز، مطلع شوید. جراحی کاشت ایمپلنت، باتوجه‌به شرایط بیمار ممکن است تا ۱ سال طول بکشد! در ادامه مدت زمان لازم برای انجام مراحل ایمپلنت دندان را بیان خواهیم کرد.

1. بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است؛ ولی درصورتی‌که نیاز برای درمان‌های دیگر باشد یا لثه دچار عفونت باشد؛ بهتر است ۴۵ الی ۷۵ روز صبر کنید.
  2. درصورتی‌که بیمار نیاز به پیوند استخوان داشته باشد؛ باتوجه‌به میزان تحلیل استخوان فک به ۴ الی ۱۲ ماه زمان نیاز دارد.
  3. جراحی کاشت ایمپلنت حدود ۲ ساعت زمان می‌برد؛ پس از جراحی نیز تقریبا ۶ ماه برای جوش خوردن استخوان فک با فیکسچر باید صبر کنید.
  4. برای فرم دهی لثه نیز، تقریباً باید ۲ هفته زمان در نظر بگیرید.
  5. پس از قرارگیری اباتمنت بر روی فیکسچر، یک تاج موقتی بر روی آن نصب خواهد شد؛ پس از حدود یک ماه ‌و نیم، فک بیمار آماده قالب‌گیری است.
  6. پس از قالب‌گیری نیز، حدود ۲ هفته زمان برای ساخت و نصب روکش نهایی زمان در نظر بگیرید.

پاسخ به سؤالات متداول:

1. جراحی کاشت ایمپلنت، چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمانی که بیمار برای کاشت ایمپلنت باید روی یونیت دندان‌پزشکی بنشیند؛ باتوجه‌به تعداد و نوع ایمپلنت متغیر است. بااین‌حال بهتر است زمانی بین ۱۰ الی ۴۰ دقیقه را برای جراحی کاشت ایمپلنت در نظر داشته باشید.

1. درد ناشی از جراحی کاشت ایمپلنت، چند روز طول می‌کشد؟
ایمپلنت بدون جراحی

پس از اتمام جراحی کاشت دندان ایمپلنت، تقریباً ۲ الی ۳ روز طول می‌کشد؛ تا درد ناشی از جراحی کاهش پیدا کند. این درد تقریبا ۱ هفته الی ۱۰ روز پس از جراحی، کاملا ازبین‌ خواهد رفت.

1. آیا انجام مراحل ایمپلنت دندان، در یک جلسه امکان‌پذیر است؟

خیر؛ انجام تمام مراحل ایمپلنت دندان در یک جلسه امکان‌پذیر نمی‌باشد! ولی چندپایه ایمپلنت می‌تواند در یک جلسه کاشته شود.

1. مدت‌زمان لازم برای بهبود عوارض، پس از کاشت ایمپلنت چقدر است؟

پس از طی‌کردن مراحل ایمپلنت دندان، بیمار با عوارض و محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. این عوارض پس از مدتی از بین خواهد رفت که به شرح زیر است:

• حدود ۱ الی ۲ ساعت پس از جراحی، احساس بی‌حسی از بین می‌رود.
  • ۲ الی ۳ ساعت پس از جراحی، خون‌ریزی خفیف ناحیه قطع خواهد شد.
  • درصورتی‌که خون‌ریزی شدیدتر باشد؛ پس از ۱۲ الی ۲۴ ساعت قطع خواهد شد.
  • حدود دو ماه پس از کاشت ایمپلنت زمان نیاز دارید؛ تا احساس دندان طبیعی شما برگردد.
  • پس از ۲ هفته، ممنوعیت مسواک زدن روی ایمپلنت رفع خواهد شد.
  • ۲ الی ۳ هفته پس از جراحی، حساسیت لثه و استخوان فک رفع می‌شود.
  • ۳ هفته پس از جراحی می‌توانید فعالیت‌های ورزشی ملایم انجام دهید.
  • برای ورزش‌های متوسط و سخت باید تا ۵ هفته پس از جراحی ایمپلنت، صبر کنید.
  • تا یک ماه پس از جراحی، از جویدن غذاهای سفت اجتناب کنید.

سخن آخر:

کاشت دندان به روش جراحی ایمپلنت، یکی از بهترین روش‌های درمان بی‌دندانی است. مدت‌زمان لازم برای انجام مراحل ایمپلنت دندان، باتوجه‌به شرایط دندان بیمار متفاوت خواهد بود. در این مطلب، علاوه بر بیان مراحل ایمپلنت دندان؛ شما را با زمان تقریبی موردنیاز برای هر مرحله نیز، آشنا کردیم.

قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین چقدر است و چه مراحلی دارد؟

انجام مراحل ایمپلنت دندان برای شما، چقدر زمان برد؟

تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.