عوامل موفقیت کاشت ایمپلنت که قبل از جراحی باید بدانید!

نحوه-صحیح-مسواک-زدن
آیا مسواک‌زدن هم می‌تواند مضر باشد؟ + آموزش نحوه صحیح مسواک‌زدن
دسامبر 12, 2023
متخصص-ایمپلنت-دندان-سعادت-آباد
متخصص ایمپلنت دندان در اشرفی اصفهانی
ژانویه 8, 2024
نمایش همه
عوامل-موفقیت-کاشت-ایمپلنت-دندان

جراحی کاشت ایمپلنت، بهترین روش درمان بی‌دندانی موضعی یا کامل است. در این روش دیگر نیازی به خارج‌کردن دندان‌مصنوعی از دهان نبوده و ظاهر و کارایی دقیقاً مشابه با دندان طبیعی انسان دارد. یکی از سؤالات پرتکرار میان متقاضیان جراحی ایمپلنت، درباره عوامل موفقیت کاشت ایمپلنت است؛ بنابراین در این مطلب به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

 

رایج‌ترین علل پس‌زدن ایمپلنت کدام است؟

قبل از اینکه به درباره عوامل موفقیت یا عدم موفقیت جراحی کاشت ایمپلنت صحبت کنیم؛ لازم است این نکته را یادآور شویم که ۹۵-۹۷ درصد جراحی‌های کاشت ایمپلنت، درصورتی که توسط یک جراح متبحر انجام شود؛ موفقیت‌آمیز خواهند بود. تنها درصد بسیار کمی از جراحی‌های کاشت ایمپلنت ممکن است پس‌زده شوند؛ پس درصورتی که از مهارت پزشک خود مطمئن هستید، هیچ جای نگرانی نخواهد بود.

 

مهم‌ترین علل پس‌زدن ایمپلنت در مراحل اولیه عبارت است از:

  1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  2. باقی‌ماندن عفونت در محل قرارگیری ایمپلنت
  3. در افراد که دخانیات استعمال می‌کنند؛ احتمال پس‌زدن ایمپلنت بسیار بیشتر است.
  4. در افراد با نقص ایمنی یا دیابتی با دیابت کنترل نشده؛ پس‌زدن ایمپلنت بسیار رایج است.

 

مهم‌ترین علل پس‌زدن ایمپلنت پس از کاشت پروتز عبارت است از:

  1. دندان‌قروچه و یا بروکسیسک
  2. فشارهای خیلی زیاد روی دندان (جویدن یخ، شکستن فندق و …)

نکته: اگر به هر دلیلی ایمپلنت شما پس‌زدن، اصلاً نگران نباشید. پس از گذشت ۲ الی ۳ ماه دوباره برای شما کاشت ایمپلنت انجام خواهد شد. (به شرطی که عوامل ایجاد کننده از بین رفته باشد.)

 

اقدامات و مراقبت‌های ضروری پس از انجام جراحی ایمپلنت کدام است؟

برای پاسخ به این سؤال باید خدمتتان عرض کنیم که پس از جراحی؛ برای اینکه کاشت ایمپلنت احتمال موفقیت بیشتری داشته باشد و برای ترمیم بافت محل جراحی و جوش‌خوردن ایمپلنت باید دستورات پس از جراحی رو به‌خوبی رعایت کنید. این دستورات عبارت است از:

  1. بعد از جراحی یک عدد گاز داخل دهان شما قرار می‌گیرد که باید به‌آرامی روی آن فشار آورده و برای یک ساعت آن را داخل دهان خود نگهدارید.
  2. اگر پس از یک ساعت هنوز خونریزی ادامه داشت؛ گاز قبلی را خارج کرده و یک گاز جدید روی محل جراحی به مدت یک ساعت بگذارید و فشار دهید.
  3. پس از گذشت یک ساعت ممکن است داخل دهان شما خونابه وجود داشته باشد؛ می‌توانید دهان خود را با یک لیوان آب سرد بشویید. (حواستان باشد که آب‌دهانتان را تف نکنید!)
  4. اگر خونابه‌ای داخل دهان هست؛ به‌آرامی آن را داخل یک دستمال‌کاغذی خارج کنید.
  5. ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت، از جویدن، شستشو دهان، تف کردن و فعالیت‌های بدنی اجتناب کنید.
  6. برای کم‌کردن درد برای شما مسکن تجویز خواهد شد که باید حتماً استفاده کنید.
  7. بهتر است آب زیاد بنوشید؛ ولی حواستان باشد که از نی استفاده نکنید؛ چون حالت مکش داخل دهان ایجاد شده و باعث خونریزی خواهد شد.
  8. برای حداقل یک هفته سیگار نکشید؛ چون پروسه ترمیم زخم را به تأخیر خواهد انداخت.
  9. التهاب اطراف دهان، گونه، چشم و کناره‌های صورت شما کاملاً طبیعی بوده و ممکن است ۲ الی۳ روز پس از جراحی بیشتر شود. (استفاده از پک یخ، تورم پس از جراحی را کاهش خواهد داد.)
  10. پس از ۲۴ ساعت می‌توانید دهان رو با آب‌نمک گرم به‌آرامی ۳ بار در روز شستشو دهید تا درد و التهاب کاهش پیدا کند.
  11. بالاآوردن سر هنگام خواب، با تعداد بالش بیشتر می‌تواند به کاهش خون‌ریزی و تورم کمک نماید.
  12. برای ۷ الی ۱۰ روز باید غذاهای نرم و مایعات خنک مصرف کنید.
  13. پس از یک هفته می‌توانید رژیم غذایی عادی خود را داشته باشید؛ ولی تا زمانی که روکش اصلی آماده شود؛ از جویدن با فشار زیاد در ناحیه ایمپلنت، پرهیز کنید.
  14. ممکن است در زمان جراحی برای شما یک پیچ موقتی بسته شود. برای حفاظت از پیچ، ناحیه را به‌آرامی مسواک بزنید.
متخصص ایمپلنت دندان در پونک

 

مراقبت‌های بلندمدت پس از جراحی کاشت ایمپلنت چیست؟

از زمانی که ایمپلنت با استخوان فک یکی شده و روکش شما گذاشته می‌شود؛ دیگر باید از ایمپلنت مثل دندان‌های طبیعی و حتی بیشتر از آن‌ها نگهداری کنید. افراد عادی با دندان طبیعی از مسواک و نخ دندان به‌صورت روزمره استفاده می‌کنند؛ ولی برای افرادی که ایمپلنت دارند چند کار برای بهداشت دهان اضافه خواهد شد. این مراحل عبارت است از:

  1. استفاده از مسواک بین‌دندانی
  2. استفاده از واتر ژل

افرادی که کاشت ایمپلنت انجام می‌دهند؛ استخوان‌های بین‌دندانی دچار تحلیل شده و در روکش نهایی که برای آن‌ها گذاشته می‌شود؛ بین دو روکش ایمپلنت، ممکن است گیر غذایی ایجاد شود. به همین علت این افراد برای تمیزکردن آن نواحی، باید حتماً از مسواک بین‌دندانی استفاده کنند.

مسواک‌های بین‌دندانی مثل شیشه‌شورهای کوچک هستند که دارای قطرهای مختلفی هستند. شما باید باتوجه‌به فاصله دندان‌های خود، قطر مناسب رو انتخاب کرده و برای تمیزکردن فاصله میان روکش‌های دندانی، از آن‌ها استفاده کنید.

افرادی که کاشت ایمپلنت انجام می‌دهند؛ نواحی به وجود می‌آید که دسترس کافی به آن ندارند و ممکن است در آن نواحی گیر غذایی وجود داشته باشد. به همین علت باید از وسیله‌ای به نام واتر ژل که با فشار آب، نواحی غیرقابل‌دسترس را تمیز می‌کند، استفاده شود. واتر ژل، علاوه بر تمیزکردن، نواحی را ماساژ داده و باعث خواهد شد که در آن نواحی، گردش خون بیشتر شده و در نتیجه لثه سفت‌تر شود.

 

سایر عوامل موفقیت کاشت ایمپلنت کدام است؟

پس از انتخاب پزشک ماهر و انجام دقیق مراحل مراقبت از ایمپلنت؛ علل دیگری باعث موفقیت کاشت ایمپلنت می‌شوند. این عوامل عبارت است از:

  1. استفاده از برند ایمپلنت معتبر
  2. انجام چکاپ‌های دوره‌ای مطابق دستور پزشک
  3. توجه به عدم ابتلا به هرگونه عفونت لثه قبل و بعد از کاشت ایمپلنت
  4. درمان دندان‌قروچه
  5. کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و …
  6. عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی قبل و پس از جراحی (حداقل یک هفته)
  7. انجام جراحی کاشت ایمپلنت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از کشیدن دندان
بهترین ایمپلنت ساخت کدام کشور است؟

 

جمع‌بندی:

در این مطلب دانستیم که عوامل موفقیت کاشت ایمپلنت، بسیار زیاد و حائز اهمیت هستند؛ ولی اولین و مهم‌ترین فاکتور، انتخاب یک دندان‌پزشک ماهر و باتجربه است. دومین نکته نیز، اهمیت به رعایت دستورات پس از جراحی و رعایت بهداشت دهان و دندان است. درصورتی‌که به تمام نکات ذکر شده در این مطلب عمل کنید؛ تا سال‌های سال از دندان ایمپلنت خود بدون هیچ مشکلی استفاده خواهید کرد.

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *