آیا مسواک‌زدن هم می‌تواند مضر باشد؟ + آموزش نحوه صحیح مسواک‌زدن

تفاوت لمینت و کامپوزیت
متخصص کامپوزیت دندان باید به چه نکاتی توجه کند؟
دسامبر 1, 2023
عوامل-موفقیت-کاشت-ایمپلنت-دندان
عوامل موفقیت کاشت ایمپلنت که قبل از جراحی باید بدانید!
دسامبر 12, 2023
نمایش همه
نحوه-صحیح-مسواک-زدن

آیا مسواک‌زدن هم می‌تواند مضر باشد؟! در پاسخ باید بگوییم که بله! اگر شما نحوه صحیح مسواک‌زدن را بلد نباشید؛ باعث آسیب غیرقابل‌بازگشت به لثه‌ها و تحلیل آن‌ها خواهید شد. حتماً می‌پرسید که چگونه؟! من تمام عمر مسواک زده‌ام و قطعاً می‌دانم که چگونه باید دندان‌هایم را تمیز کنم. برای پاسخ به این سؤال و اطمینان از انجام روش صحیح مسواک‌زدن، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

 چگونه مسواک‌زدن اشتباه، به دندان‌هایمان آسیب خواهد زد؟

لثه انسان از دو قسمت تشکیل شده است:

۱.  لثه چسبنده که به دندان‌ها و استخوان‌ها چسبیده و رنگ صورتی‌تری دارند.

۲.  لثه غیرچسبنده که به بافت گونه و لب متصل می‌شوند و رنگ قرمزتری دارند. (متحرک است.)

عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان، موقعیت قرارگیری ناصحیح دندان‌ها داخل فک و مسواک‌زدن اشتباه می‌تواند منجر به ازدست‌رفتن بافت چسبنده لثه یا همان تحلیل لثه شود. در این شرایط مسواک‌زدن نه‌تنها مفید نیست؛ بلکه مضر نیز است!

حتماً می‌پرسید که چگونه؟!

زمانی که شخص با تصورات اشتباه به‌دفعات زیاد یا محکم و وسواسی مسواک بزند؛ نه‌تنها باعث سفیدتر شدن دندان‌ها نخواهد شد؛ بلکه منجر به تحلیل لثه و نمایش ریشه دندان و حساسیت دندانی می‌شود.

 

 نحوه صحیح مسواک‌زدن چگونه است؟

 

مسواک-زدن-صحیح

 

اگر به علت مسواک‌زدن اشتباه باعث آسیب به مینای دندان و لثه خود شدید؛ حتماً باید روش مسواک‌زدن خود را اصلاح کنید. برای این منظور به نکات زیر توجه کنید:

۱.  هرگز به‌صورت جلو و عقب مسواک نزنید.

۲. در زمان مسواک‌زدن باید هر سه دندان را به‌خوبی تمیز کنید. (سطح خارجی، سطح داخلی و سطح جونده دندان‌ها)

بلیچینگ دندان

۳. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه و از بالابه‌پایین و پایین‌به‌بالا روی دندان‌ها بکشید.

۴.مسواک‌زدن روی سطح زبان را جدی بگیرید؛ رعایت بهداشت زبان، منجر به کاهش باکتری‌ها و درنتیجه کاهش بوی نامطبوع در ابتدای صبح خواهد شد.

۵. فرایند مسواک‌زدن را به‌آرامی و با صبر و حوصله انجام دهید.

۶. از فشارآوردن بیش از حد با مسواک به دندان و لثه، پرهیز کنید.

۷. اگر برس مسواکتان زبر است حتماً آن را عوض کنید؛ بهترین برس برای مسواک، مسواک نرم یا مدیوم است.

۸. اگر دست راست هستید؛ با دست چپ که آرام‌تر مسواک می‌زند و فشار کمتری را به ناحیه وارد می‌کند؛ مسواک بزنید.

۹. زیاد و طولانی یا کم و بی‌حوصله مسواک‌زدن را کنار بگذارید؛ برای داشتن دندان‌های سالم کافی است روزی دو بار و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

۱۰. خمیردندان مناسبی را برای مسواک‌زدن انتخاب کنید. استفاده مداوم از خمیردندان‌های سفیدکننده نه‌تنها باعث سفیدتر شدن دندان‌های شما نخواهد شد؛ بلکه باعث تحلیل مینای دندان شما می‌شود. بهترین خمیردندان برای استفاده مداوم، خمیردندان‌های حاوی فلوراید است. فلوراید به تقویت مینای دندان و لثه شما کمک کرده و احتمال ابتلا به پوسیدگی‌های دندانی را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.

۱۱. حتماً از نخ دندان استفاده کنید. باقی‌ماندن مواد غذایی میان دندان‌ها باعث تجمع باکتری‌ها و درنتیجه پوسیدگی دندان خواهد شد. بهتر است از نخ دندان‌های نازک استفاده کرده و بااحتیاط و بدون فشار به لثه‌ها، میان شیار دندان‌های خود را نخ بزنید.

۱۲. مسواک خود را به‌صورت دوره‌ای و تقریباً هر ۳ ماه یکبار تعویض کنید.

بلیچینگ دندان

۱۳. درصورتی‌که از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده می‌کنید؛ بهتر است بلافاصله دهانتان را نشویید. فلوراید برای تأثیربخشی روی دندان‌ها به زمان نیاز دارد. برای این منظور کافی است تنها کف اضافی را از دهان خارج کرده و ده دقیقه صبر کنید؛ سپس با آب سرد دهانتان را بشویید.

 

 چگونه با براکت ارتودنسی مسواک بزنیم؟

تمام نکاتی که در قسمت قبل ذکر شد؛ برای افراد دارای براکت ارتودنسی نیز صدق می‌کند. مسواک‌زدن افراد دارای ارتودنسی تنها چند مرحله بیشتر دارد که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. تمام اجزا قابل‌جداشدن براکت ارتودنسی را خارج کرده و بادقت بشویید؛ سپس آن‌ها را در مکانی تمیز گذاشته و پس از اتمام مسواک‌زدن سر جایشان نصب کنید.

۲. بادقت و حوصله، با مسواک و خمیردندان کافی، اطراف براکت و زیر سیم ارتودنسی را نظافت کنید.

۳. سیم ارتودنسی را به‌خوبی و آرام مسواک بزنید تا هیچ ذره‌ای از مواد غذایی روی آن باقی نمانده باشد.

۴. بخش جونده دندان و سطح داخلی آن‌ها را به‌خوبی تمیز کنید.

۵. بهداشت زبان را فراموش نکنید و در نهایت دهان خود را آبکشی نمایید.

 

 پاسخ به سؤالات متداول درباره بهداشت دهان و دندان:

 ۱. مسواک برقی بهتر است یا مسواک دستی؟

مسواک دستی یا برقی اگر هرکدام به‌درستی استفاده شوند؛ هیچ تفاوتی برای ازبین‌بردن جرم و آلودگی با یکدیگر نخواهند داشت. مسواک برقی برای افراد مسن، دارای آرتروز و مشکلات حرکتی، کودکان و افرادی که به در زمان مسواک‌زدن فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌کنند؛ مناسب است.

 

 ۲. مسواک یا نخ دندان؛ کدام یک مهم‌تر است؟

بلیچینگ دندان

برای داشتن دندان‌های سالم، استفاده از نخ دندان هم به‌اندازه استفاده از مسواک اهمیت دارد یا حتی مهم‌تر است! زیرا سایر سطوح دندان با حرکات زبان و لب‌ها تمیز می‌شوند؛ ولی میان دندان‌ها با چیزی به‌جز نخ دندان تمیز نخواهند شد.

 

 ۳. اول مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟

نخ دندان؛ زیرا ابتدا باید مواد غذایی گیرکرده میان دندان‌ها را خارج کرده و سپس با مسواک سایر نواحی دندان را تمیز کنیم.

 

 ۴. بهترین زمان برای مسواک‌زدن چه زمانی است؟

بهترین زمان مسواک‌زدن، صبح قبل از صبحانه خوردن و شب قبل از خواب است.

 

 جمع‌بندی:

رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان به شما برای داشتن لبخندی زیبا و نفسی خوش‌بو کمک خواهد کرد؛ ولی در شرایطی بعضی از افراد به علت عدم آگاهی یا نداشتن آموزش کافی، اشتباه مسواک می‌زنند و این امر منجر به آسیب رساندن به دندان‌ها خواهد شد. در این مطلب با آموزش نحوه صحیح مسواک‌زدن، سعی داشتیم یا سلامت عمومی دهان شما را افزایش دهیم.

 

سؤالات خود درباره نحوه صحیح مسواک‌زدن را در بخش نظرات از ما بپرسید.

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *