متخصص کامپوزیت دندان باید به چه نکاتی توجه کند؟

ایمپلنت-در-سالمندان
هر آنچه که باید در مورد ایمپلنت در سالمندان بدانید.
نوامبر 28, 2023
نحوه-صحیح-مسواک-زدن
آیا مسواک‌زدن هم می‌تواند مضر باشد؟ + آموزش نحوه صحیح مسواک‌زدن
دسامبر 12, 2023
نمایش همه
تفاوت لمینت و کامپوزیت

کامپوزیت دندان یا به عبارت دیگر لمینت کامپوزیت، یکی از روش های مختلفی است که برای ترمیم و زیبایی دندان ها توسط دندان پزشکان ارائه می شود. در این میان، برای افرادی که به فکر انجام کامپوزیت برای دندان های خود هستند، بسیار مهم است که این کار توسط بهترین متخصص کامپوزیت دندان برای آن ها انجام شود.

اما کامپوزیت چیست و چه مراحلی دارد که باید حتما توسط متخصص انجام شود؟ با ما در این مقاله همراه شوید تا بیشتر با این روش زیبایی دندان ها آشنا شوید.

 

کامپوزیت دندان چیست؟

ترمیم نواقص دندان، شکستگی ها و تمام مشکلات ظاهری موجود یا ایجاد شده در دندان یک فرد، همواره یکی از چالش های بزرگ برای دندانپزشکان بود. به ویژه اینکه این ترمیم ها به گونه ای انجام شوند که از نظر ظاهری تفاوتی با دندان طبیعی نداشته و اعتماد به نفس فرد حفظ شود.

تولید ماده ای خمیری حاصل از ترکیب رزین، شیشه و مواد پلاستیکی که با سادگی توسط متخصص کامپوزیت دندان و با استفاده از ابزار دندان پزشکی قابل شکل دادن و فرم گرفتن به شکل دندان طبیعی است، توانست بخش بزرگی از این مشکلات را حل کند.

در واقع کامپوزیت این امکان را برای پزشک فراهم می نماید تا یک دندان جدید برای فرد ساخته و بدین بوسیله بتواند تمام مشکلات ظاهری دندان وی از جمله فواصل بین دندان ها، شکستگی، ترک خوردگی، نا مرتبی دندان ها، پر کردن سطح دندان و بسیاری از ایرادهای ظاهری را با قیمتی مقرون به صرفه تر، رفع نماید.

مقایسه لمینت و کامپوزیت ونیر؛ کدام یک برای شما مناسب است؟

 

مراحل درمان توسط متخصص کامپوزیت دندان

از آنجا که بر خلاف سایر پروتز های دندانی، کامپوزیت مستقیما توسط پزشک و به صورت لحظه ای روی دندان فرد ساخته می شود، بنا براین یک متخصص کامپوزیت، باید مهارت کافی در شکل دهی و ساختن تمام اجزای دندان با استفاده از مواد کامپوزیتی را داشته باشد.

از همین رو زمانی که برای انجام لمینت کامپوزیت دندان های خود به یک متخصص کامپوزیت دندان مراجعه می کنید، پزشک متخصص پس از بررسی های اولیه، طبق مراحل زیر اقدام به اجرای کامپوزیت و ترمیم دندان های شما خواهد نمود.

  • بررسی و معاینه اولیه لثه و دندان های مجاور.
  • انجام اقدامات احتمالی لازم قبل از اجرای کامپوزیت از جمله لیفت لثه.
  • آماده سازی دندان قبل از اجرای کامپوزیت.
  • انتخاب رنگ کامپوزیت مطابق با رنگ دندان های طبیعی خود فرد.
  • شستشوی دندان ها و آماده سازی آن ها جهت اجرای کامپوزیت.
  • استفاده از مواد کامپوزیتی مناسب و اجرای مراحل ساخت دندان.
  • پولیش کردن سطح لمینت کامپوزیت اجرا شده.
  • شستشوی نهایی دهان و لثه.

 

طول عمر و دوام کامپوزیت دندان توسط متخصص حرفه ای چقدر است؟

گرچه مواد استفاده شده برای تولید مواد کامپوزیتی به گونه ای انتخاب شده اند که دوام و استحکام بالایی داشته باشند، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورت عدم مراقبت، عمر مفید آن کاهش خواهد یافت.

به همین دلیل، زمانی که برای ترمیم دندان خود به متخصص کامپوزیت دندان مراجعه می کنید، وی به شما پیشنهاد خواهد داد که در صورت عدم رعایت موارد زیر، ترجیحا از این روش استفاده نکنید.

  • اگر رعایت بهداشت دهان و دندان برای شما اولویت چندم است.
  • چنانچه نمی توانید مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید.
  • اگر عادت به مصرف و جویدن غذاهای سخت دارید.
تفاوت لمینت و کامپوزیت

در صورت رعایت موارد ذکر شده، می توان با اطمینان گفت که کامپوزیت دندان شما، بین ۵ تا ۸ سال دوام و ماندگاری خوبی خواهد داشت و در صورت بروز هر گونه مشکل ظاهری جزئی از جمله لک، لب پریدگی و یا ترک خوردگی، متخصص کامپوزیت به سادگی آن را برای شما ترمیم خواهد نمود.

به طور کلی با وجود تمام موارد ذکر شده، می توان گفت کامپوزیت دندان نیز همانند سایر روش های زیبایی، دارای معایب و مزایای خاص خود است که در ادامه به صورت لیست وار به آن ها خواهیم پرداخت.

 

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان توسط متخصص

  • بدون نیاز به آمادگی خاص: برای اجرای کامپوزیت بر روی دندان ها، نیاز به هیچ گونه آمادگی قبلی ندارید و تنها ممکن است پزشک متخصص کامپوزیت دندان، مقداری از سطح دندان را برای اجرای دقیق تر کامپوزیت، تراش دهد.
  • ساختار و شکل کلی دندان شما به طور کامل حفظ شده و آسیبی به آن نخواهد رسید.
  • در مقایسه با سایر روش های زیبایی دندان، در زمان کمتر و با هزینه بسیار کمتر قابل اجرا است.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل برای کامپوزیت اجرا شده، امکان تعویض آن به سادگی فراهم خواهد بود.
  • مواد کامپوزیتی به سطح دندان های اصلی شما چسبیده و بدین ترتیب موجب افزایش استحکام آن ها خواهند شد.
  • رنگ مواد کامپوزیتی انتخاب شده توسط متخصص کامپوزیت دندان، کاملا مشابه رنگ دندان های خود فرد خواهد بود.

 

معایب کامپوزیت دندان

  • مواد کامپوزیتی در برابر مواد غذایی رنگی بسیار حساس بوده و استفاده بیش از حد از این نوع مواد غذایی و همچنین نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه، می تواند به سرعت موجب تغییر رنگ آن ها شود.
  • در مقایسه با لمینت دندان، کامپوزیت طول عمر کوتاه تری دارد.
لبخند هالیوودی

 

مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

چنانچه نسبت به کامپوزیت کردن دندان های خود اقدام نموده اید، مطمئنا پزشک متخصص به شما مورا زیر را گوشزد خواهد نمود تا مشکلی برای  مواد قرار گرفته بر روی دندان های شما پیش نیاید.

  • چند ساعت اول پس از اجرای کامپوزیت از استفاده از مواد غذایی گرم و سفت خودداری نمایید.
  • ممکن است چند روز اول پس از کامپوزیت، دندان های شما نسبت به گرما و سرما حساس باشند که این مسئله امری طبیعی است و نیاز به مصرف داروی خاصی نیست.
  • بهداشت دهان و دندان خود را به طور کامل رعایت کنید
  • تا حد امکان از مصرف هر گونه ماده غذایی رنگی که ماندگاری رنگی آن بالا است، مانند توت، قهوه، شکلات، نوشیدنی های رنگی و مصرف دخانیات خودداری نمایید. زیرا مصرف این مواد موجب بروز لکه های زرد رنگ بر روی کامپوزیت شده و تنها با پولیش دادن امکان پاکسازی آن وجود دارد.
  • از وارد آوردن فشار به دندان های کامپوزیت شده و مصرف هر گونه ماده غذایی سخت و یا حتی استفاده از دندان ها به عنوان ابزار خودداری نمایید زیرا فشار، حتی به صورت جزئی، موجب ترک خوردن و لب پریدگی کامپوزیت خواهد شد.
  • برای تمیز نگه داشتن دندان های کامپوزیت شده خود، پس از وعده غذایی آب میل کنید و از مسواک و نخ دندان استفاده نمایید.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *