تفاوت لمینت و کامپوزیت

تفاوت-ایمپلنت-و-لمینت
تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان
دسامبر 21, 2021
متخصص-ایمپلنت-دندان-پاسداران
متخصص ایمپلنت دندان در پاسداران
ژانویه 23, 2022
نمایش همه
تفاوت-کامپوزیت-و-لمینت

ظاهر دندان ها تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس و اعتماد به نفس افراد دارد. لبخند زیبا یکی از مولفه های اصلی داشتن ظاهری زیبا است و در عین حال، افراد را جذاب تر و جوان تر می کند. در ادامه به بررسی دو راه درمانی در دندان پزشکی زیبایی برای داشتن لبخندی زیبا می پردازیم:

 

لمینت دندان

 

لمینت دندان ها در واقع پوشش‌هایی به شکل دندان هستند که روی تمام سطح جلویی دندان‌ها قرار می گیرند. آن ها معمولا از چینی نازک ساخته می شوند، اما امروزه می توان آن ها را از جنس کامپوزیت نیز ساخت.

 

کامپوزیت دندان

 

کامپوزیت دندان نوعی پوشش دندان با حداقل تهاجم است که با استفاده از رزین کامپوزیت ساخته می شود. کامپوزیت روی دندان های موجود قرار می گیرد و به دندان ها به شکل ظاهری مطلوب تری می دهد.

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر فرایند قرار دهی

 

دندان پزشک این فرآیند را با تمیز کردن کامل دندان ها و آماده سازی آن ها شروع می کند. دندان پزشک ممکن است مجبور شود یک لایه نازک از مینای دندان را بردارد تا به چسبیدن مواد به دندان کمک کند. گاهی اوقات، در صورتی که نیاز باشد تنها تغییرات جزئی در شکل یا رنگ دندان ها ایجاد شود، نیازی به تراش وجود نخواهد داشت. پس از آن، بسته به این که درمان انتخابی لمینت یا کامپوزیت است، روند کمی متفاوت خواهد بود.

در لمینت، پس از این که دندان پزشک دندان ها را آماده کرد، یک قالب از دندان ها می گیرد. لمینت ها در خارج از دهان ساخته می شوند و زمانی که آماده شدند، دندان پزشک آن ها را با اچ کردن دندان ها و سپس اعمال نوعی چسب (باندینگ) بر روی دندان ها قرار می دهد. این چسب یا ماده باندینگ به ثابت ماندن روکش ها در جای خود کمک می کند.

اگر درمان انتخابی کامپوزیت باشد، پس از اچ کردن و قرار دادن باندینگ روی دندان، دندان پزشک ماده کامپوزیت را روی دندان‌ها می گذارد و از نور UV برای سفت شدن باندینگ و کامپوزیت روی دندان ها استفاده می کند. پس از آن، دندان پزشک سطح و لبه ها را پرداخت می کند و همه قسمت ها را صیقل می دهد.

لمینت دندان محمدرضا گلزار

در هر دو درمان بیمار و دندان پزشک می توانند سایه یا رنگی مناسب و مورد نظر خود را انتخاب کنند.

 

کاربردها و موارد استفاده لمینت و کامپوزیت دندان

 

  • اصلاح دندان هایی که نا فرم هستند یا کج شده اند
  • ترمیم دندان های ترک خورده یا شکسته اند
  • دندان‌های لکه ‌دار یا تغییر رنگ یافته وقتی که بلیچینگ دندان موثر نیست
  • دندان هایی که در اثر ساییدن طول آن ها کوتاه شده است
  • دندان هایی که از هم فاصله دارند (زمانی که درمان ارتودنسی لازم نباشد)
  • لکه های دندانی ناشی از فلوراید بیش از حد و برخی از داروها که بیش از حد سخت و عمیق هستند

 

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت از نظر قیمت

 

به طور متوسط، هزینه لمینت ها دو برابر کامپوزیت ها می باشد و با توجه به این که خیلی از درمان های زیبایی را بیمه تحت پوشش قرار نمی دهد، این مسئله برای بعضی از افراد بسیار مهم است.

 

کدام یک از کامپوزیت یا لمینت محکم تر است؟

 

لمینت ها بسیار محکم تر از رزین های کامپوزیت هستند و کمتر آسیب می بینند. با این حال، در صورت آسیب نمی توان آن ها را مانند کامپوزیت تعمیر کرد. اگر لمینت آسیب ببیند، باید تعویض شود که این می تواند نسبتا پرهزینه باشد.

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر طول عمر

 

  • لمینت دندان: لمینت ها معمولا با مراقبت مناسب بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می آورند.
  • کامپوزیت دندان: کامپوزیت ها امروزه نسبت به گذشته دوام بیشتری دارند و می توانند بین ۵ تا ۷ سال دوام بیاورند. با این حال، این بستگی به عادات بیمار و همچنین میزان کامپوزیت استفاده شده روی دندان ها دارد. ممکن است بتوان با مراقبت مناسب از ونیرهای کامپوزیت، عمر آن ها را افزایش داد.

 

مزایای هر کدام از درمان های کامپوزیت دندان و لمینت دندان

 

  • لمینت دندان: لمینت می تواند با رنگ طبیعی دندان مطابقت داشته باشد. اکثر دندان پزشک ها توافق دارند که لمینت ها طبیعی ترین و شبیه ترین زیبایی دندان را ارائه می دهند. لمینت دندان درمانی دائمی است و دیگر نیازی به تغییر شکل یا تنظیمات نیست. لمینت به دلیل مواد قوی تری که دارد ماندگاری بیشتری دارد و به طور متوسط ​​۱۰ تا ۱۵ سال دوام می آورند.
    با رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند حتی برای مدت طولانی تری دوام بیاورد. لمینت پس تهیه قالب از دهان فرد برای هرکس سفارشی ساخته می شود. لمینت می‌تواند دندان‌هایی را که تیره‌تر یا بدشکل تر هستند و با کامپوزیت قابل اصلاح نیستند را پوشش دهد. در واقع لمنیت یک راه حل درمانی مناسب برای همه موارد ساییدگی مینای دندان، لب پریدگی، نقص های ژنتیکی، دندان های ناهموار و غیره ارائه می دهد کامپوزیت ها ممکن است گزینه مناسبی برای ناهنجاری های شدید نباشند.
تفاوت ایمپلنت دندان و لمینت دندان

 

  • کامپوزیت دندان: کامپوزیت برای رفع شکستگی های کوچک یا ترک های دندان ایده آل است، زیرا نیازی به پوشاندن کل دندان نیست بنابراین روش کامپوزیت نسبت به لمینت بسیار کمتر تهاجمی است. هزینه کامپوزیت از لمینت کمتر است. برعکس لمینت دندان که پروسه آن چند جلسه طول می کشد، فرایند درمان و قراردهی کامپوزیت بسیار کوتاه تر است و اغلب درمان در همان جلسه تکمیل می شود و نیازی به مراحل لابراتواری نیست و در نتیجه به طور قابل توجهی سریع تر است.
    در روش کامپوزیت، معمولا دندان ها نیازی به تراشیدن ندارند مگر این که دندان پوسیده باشند، اما در لمینت دندان ها باید حدود نیم میلی متر تراش داده شوند. بزرگترین مزیتی که کامپوزیت نسبت به لمینت دارد برگشت پذیری و امکان تعمیر آن است. به این معنی که اگر کامپوزیت دچار تغییر رنگ یا شکستگی و لب پریدگی شود می تواند به راحتی تعمیر شود و نیازی به تعویض کل کامپوزیت نیست.

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر فرایند عوارض درمان 

 

  • لمینت دندان: انتخاب لمینت یک تصمیم بزرگ است. انجام این درمان نیاز به تعهد مادام العمر دارد چرا که درمانی دائمی است و قابل بازگشت نیست. بیمار باید مراقب انتخاب های غذایی خود باشد و نمی تواند غذاهای ترد یا سفت بخورد؛ اگر لمینت آسیب ببیند قابل تعمیر نیست. پس از قرار دادن لمینت، به علت تراشی که روی دندان ها انجام شده دندان ها مقداری به گرما یا سرما حساس خواهند شد.
    یکی دیگر از نکات منفی لمینت، ایجاد پوسیدگی است. افرادی که لمینت های دندانی دارند هنوز هم ممکن است در زیر لمینت ها دچار پوسیدگی دندان شوند. به همین دلیل است که مراقبت بهینه از دندان هایی که لمینت دارند الزامی است. مسئله دیگر این است که لمینت ها برای افرادی که دندان های ضعیف و پوسیده دارند و یا کسانی که پریودنتیت دارند، مناسب نیستند.
    لمینت از نظر اقتصادی گران ترین نوع روکش است. علاوه بر این، فرآیند قرار دادن آن به بیش از یک ویزیت دندان پزشکی نیاز دارد. لمینت ها برای افرادی که دندان های خود را به هم می سایند یا فشار می دهند خوب نیستند. درست است که گفتیم لمینت ها طبیعی ترین ظاهر را دارند اما گاهی علی رغم تلاش دندان پزشک، رنگ لمینت ممکن است با رنگ دندان ها مطابقت نداشته باشد.
عوارض لمینت دندان

 

  • کامپوزیت دندان: کامپوزیت ها ضعیف تر از لمینت ها هستند و ممکن است دچار ترک خوردگی یا شکستگی شوند بنابراین به دفعات بیشتری نیاز به تعمیر یا تعویض دارند و علی رغم هزینه کمتر آن ها نسبت به لمینت، هزینه کلی ممکن است بیشتر شود. درمان غیر اصولی می تواند منجر به عوارضی مانند التهاب لثه شود که بسیار شایع است و تنها راه درمان آن برداشتن کامپوزیت های قبلی، انجام درمان های لازم و گذاشتن کامپوزیت جدید است.
    درمان نادرست و عدم مراقبت های لازم همچنین می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها و مشکلات پوسیدگی ثانویه شود. اگر دندان پزشک در کار خود ظرافت به خرج ندهد، ممکن است کامپوزیت دندان ظاهری غیر طبیعی داشته باشد. طول عمر کامپوزیت کمتر از لمینت ها است؛ اگرچه کامپوزیت های امروزی دوام بیشتری نسبت به قبل دارند، اما از نظر مقاومت در برابر فشار و سایش با لمینت ها مطابقت ندارند.
    از سوی دیگر،کامپوزیت ها متخلخل ‌تر هستند و بنابراین مستعد لکه شدن و تغییر رنگ هستند، به این معنی که ممکن است بیمار مجبور شود رژیم غذایی خود را تنظیم کند و از مصرف برخی مواد غذایی لکه ‌زا اجتناب کند. کامپوزیت همین طور برای رسیدن به زیبایی مثل دندان باید پولیش شود و حتی پس از آن نیز کاملا مشابه دندان نیست.

 

لمینت طبیعی تر است یا کمپوزیت دندان ؟ 

 

لمینت های دندانی که برای هر فرد جدا ساخته می شوند و تا حد امکان مشابه دندان‌ های طبیعی فرد هستند. لمینت ها دارای پوشش طبیعی تری هستند، زیرا مواد به کار رفته در آن ها نور را به روشی بسیار مشابه با مینای دندان منعکس می کنند. البته ونیرهای کامپوزیت نیز وقتی پولیش و صیقلی می شوند طبیعی به نظر می رسند.

لمینت متحرک دندان یا اسنپ آن اسمایل (Snap-On Smile) چیست ؟

 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر مراقبت پس از درمان

 

کامپوزیت و لمینت دندان دارای نگهداری مشابهی هستند.

  • بیمار همیشه باید سلامت دهان و دندان را با مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان غیر ساینده و مورد تایید دندان پزشک، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه رعایت کند. همچنین باید برای معاینات و تمیز کردن منظم به دندان پزشک خود مراجعه کند.
  • از خوردن چیزهای سفت مانند یخ یا آبنبات یا استفاده از دندان به عنوان ابزار اجتناب شود. این در واقع، به همان شکلی که می تواند به دندان های واقعی آسیب برساند، می تواند به لمینت یا کامپوزیت نیز آسیب رسانده و باعث ترک خوردن آن ها شود.
  • برخی از دندان پزشکان نیز توصیه می کنند که بیمار مراقب نوشیدنی هایی مانند قهوه یا چای باشد چرا که ممکن است روکش های جدید را لکه دار کند. همچنین توصیه می شود از سیگار کشیدن خودداری شود.
  • در نهایت، هر مشکلی که ممکن است به لمینت یا کامپوزیت آسیب برساند، مانند دندان قروچه یا ساییدن دندان ها باید متوقف شود.

 

دندان هایم را لمینت کنم یا کامپوزیت ؟

 

در پایان، تنها راه برای تعیین این که درمان کامپوزیت برای یک فرد مناسب تر است یا درمان لمینت این است که با دندان پزشک خود در مورد اهداف زیبایی مشورت کند و ملاحظات شخصی خود را بسنجد. به عبارت دیگر، باید تعیین شود چه چیزی برای هر کس مهم است؟ اگر مقرون به صرفه ترین بودن مهم است، احتمالا کامپوزیت دندان مناسب تر است. با این حال، اگر نگرانی شدید زیبایی وجود دارد، یا فردی به دنبال طبیعی ترین و بادوام ترین راه حل درمان است و هزینه آن را در نظر نمی گیرد، لمینت نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت.

انواع لمینت دندان

 

افرادی که به دنبال بهبود شکل دندان های خود هستند، چند گزینه برای انتخاب دارند. دو مورد از محبوب ترین درمان ها برای این کار لمینت و کامپوزیت هستند. کامپوزیت و لمینت روی دندان ها قرار می گیرند و به انواع مشکلات دندانی رسیدگی می کنند.

به طور کلی کامپوزیت روشی کم تهاجمی، سریع و آسان برای به دست آوردن لبخندی زیبا است. کامپوزیت روشی مقرون به صرفه است و فرآیند آن برگشت پذیر است، بنابراین برای بیمارانی که جوان تر هستند و در مورد متعهد شدن به لمینت مطمئن نیستند، ممکن است گزینه خوبی باشد. با این حال، در افرادی که سیگاری هستند، توصیه می شود از کامپوزیت خودداری کنند، زیرا این کار می تواند کامپوزیت را زود هنگام لکه دار کند و ظاهر بد رنگی روی دندان ها ایجاد کند. همچنین برای کسانی اگر عادت به جویدن ناخن، مداد و غیره ممکن است کامپوزیت منع استفاده داشته باشد.

چرا که از بین بردن این عادت بسیار سخت است و خطر شکستن یا ترک خوردن کامپوزیت ها را افزایش می دهد. لمینت ها برای کسانی که می‌خواهند درمان دائمی ‌تری داشته باشند، عالی است، زیرا عمر طولانی‌ تری دارند و عموما در برابر لکه ها مقاوم‌ تر هستند. لمینت همچنین می تواند طبیعی تر از کامپوزیت به نظر برسد. از سوی دیگر همان طور که گفته شد لمینت قابل تعمیر نیست و افرادی که نمی توانند به آن متعهد باشند نباید آن را انتخاب کنند.

بنابراین تصمیم گیری در مورد این که کدام یک از این دو تکنیک مناسب تر است به مجموعه ای از معیارهای متفاوت بستگی دارد.

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *