هر آنچه که باید در مورد ایمپلنت در سالمندان بدانید.

ایمپلنت-چینی
ایمپلنت چینی؛ استاندارد یا غیر استاندارد؟
نوامبر 25, 2023
تفاوت لمینت و کامپوزیت
متخصص کامپوزیت دندان باید به چه نکاتی توجه کند؟
دسامبر 1, 2023
نمایش همه
ایمپلنت-در-سالمندان

شاید این مسئله ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد که بهترین گزینه برای دوران سالمندی چیست؛ ایمپلنت یا دندان مصنوعی متحرک؟

اغلب افراد، با عبور از سنین جوانی و پا گذاشتن به دوران سالمندی، با مشکلات دندان مواجه می شوند و در اکثر موارد اقدام به استفاده از دندان های مصنوعی متحرک می نمایند. یکی از مشکلات اصلی استفاده از دندان های مصنوعی متحرک، تحلیل لثه و همچنین نیاز به تعویض کامل پروتز به دلیل کاهش یا افزایش وزن و تغییرات استخوان فک است. با ورود ایمپلنت و دندان های مصنوعی ثابت به دنیای دندان پزشکی، تمایل افراد به استفاده از این نوع دندان های جایگزین دندان طبیعی بیشتر شد. زیرا این دسته از دندان های مصنوعی، به دلیل قرار گرفتن درون فک و داشتن عملکردی مشابه دندان های طبیعی، علاوه بر حفظ ظاهر و سلامت فک و لثه، می تواند سالیان متمادی همانند دندان طبیعی خود فرد عمل نماید.

اما آیا ایمپلنت در سالمندان، به سادگی کاربرد آن در سنین جوانی است؟ آیا هیچ گونه محدودیتی برای ایمپلنت دندان برای افراد سالمند وجود ندارد؟ آیا دوام و استحکام دندان های ایمپلنت شده برای یک فرد سالمند، مشابه یک فرد جوان خواهد بود؟ چه مشکلاتی ممکن است پس از ایمپلنت برای سالمند ایجاد شود؟

در این مقاله قصد داریم با بررسی تمام مراحل انجام ایمپلنت برای سالمندان و پرداختن به شرایط خاص و ممنوعیت ها و محدودیت های موجود در این راه، بخشی از سوالات مربوط به آن را پاسخگو باشیم.

 

آیا سالمندان می توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

در حالت کلی می توان گفت که تمام افراد بالای ۱۸ سال می توانند بر حسب شرایط خود از انواع ایمپلنت ها استفاده نمایند. این بدان معنا است که ایمپلنت هیچ گونه محدودیت سنی ندارد اما در برخی موارد، پزشک متخصص با در نظر گرفتن شرایط مختلف، ممکن است ایمپلنت را طی مراحل متفاوت برای افراد مختلف اجرا نماید.

ایمپلنت چینی؛ استاندارد یا غیر استاندارد؟

به ویژه در دوران سالمندی، به دلیل وجود مشکلات استخوانی و کاهش تراکم استخوان ناشی از افزایش سن، بیماری های احتمالی مربوط به این دوران، استفاده از دارو های خاص و …، ایمپلنت باید حتما با مشورت و زیر نظر یک متخصص ایمپلنت انجام شود.

چنانچه تمام موارد ذکر شده، در اجرای ایمپلنت دندان در سالمندان رعایت شده و مورد توجه قرار گیرند، به جرات می توان گفت که دندان های کاشته شده در این افراد، می تواند همانند دندان های طبیعی یک فرد جوان عمل نماید.

 

مزایای ایمپلنت در سالمندان چیست؟

یکی از عوارض از دست دادن دندان ها، تغییر شکل فک صورت و تحلیل استخوان فک است که در بسیاری از سالمندان مشاهده می شود. استفاد از دندان های مصنوعی متحرک توانایی پیشگیری از این تغییر شکل را نداشته و سالمند به مرور زمان، با تغییر شکل چهره و همچنین مشکلاتی نظیر سخت شدن حرف زدن و غذا خوردن مواجه می گردد.

از آن جا که پایه تیتانیومی ایمپلنت، درون استخوان فک پیچ شده و پس از مدتی با آن جوش می خورد، بنابراین پس از قرار گرفتن قسمت تاج و روکش، درست همانند یک دندان طبیعی، موجب جریان یافتن خون در لثه و حفظ سلامت آن و مهم تر از همه، حفظ شکل ظاهری فک می گردد.

حتما شما هم شاهد حذف برخی از مواد غذایی از لیست غذای سالمندان به دلیل مشکلات جویدن، بوده اید. استفاده از پروتزهای متحرک، با گذشت زمان موجب تحلیل لثه و لق خوردن دندان در دهان افراد می گردد. در استفاده از ایمپلنت در سالمندان، دیگر مشکل تحلیل لثه و لق خوردگی پروتز دندان و در نتیجه مشکلات جویدن غذا در این عزیزان پیش نخواهد آمد. در نتیجه، تمام مواد غذایی در لیست تغذیه آن ها وجود داشته و همین مسئله تاثیر مستقیم بر سلامت جسمی فرد سالمند خواهد داشت.

آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

پس از موارد ذکر شده، مهمترین مزیت استفاده از ایمپلنت در سالمندان را می توان ظاهر کاملا طبیعی آن ذکر کرد. به گونه ای که هم خود فرد و هم اطرافیان وی، به هیچ عنوان حس استفاده از دندان غیر طبیعی را نخواهند داشت.

از سوی دیگر، نظافت و نگهداری از ایمپلنت نیز درست مشابه دندان های طبیعی و با استفاده از مسواک و نخ دندان به سادگی امکان پذیر است.

 

برای ایمپلنت در سالمندان باید به چه نکاتی توجه نمود؟

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، برای اجرای ایمپلنت، هیچ گونه محدودیت سنی وجود نداشته و تمام افراد بالای ۱۸ سال، قادر به استفاده از آن خواهند بود. اما زمانی که حرف از ایمپلنت دندان در سالمندان پیش می آید، پزشک متخصص قبل از انجام هر گونه فعالیتی، می بایست نسبت به برخی موارد و نکات اطمینان حاصل نماید. مواردی که باید قبل از ایمپلنت برای یک فرد سالمند مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:

  • بررسی کامل لثه و درمان هرگونه بیماری احتمالی موجود در آن برای پیشگیری از پس زدن ایمپلنت.
  • انجام یک آزمایش چکاپ کامل جهت بررسی بیماری های مزمن و احتمالا بدون علائم و فاقد کنترل پزشکی مانند دیابت.
  • بررسی بافت و میزان تراکم استخوانی فرد به ویژه تراکم استخوان فک.
  • انجام یک جلسه مشاوره پزشکی و دارویی برای بررسی هر گونه بیماری زمینه ای و دارو های مصرفی توسط فرد و میزان تاثیر گذاری آنها بر موفقیت ایمپلنت.

 

عوارض ایمپلنت در سالمندان

از آنجا که ایمپلنت، یک جسم خارجی بوده و نوعی پیوند به شمار می رود، با وجود تمام مزایایی که برای ایمپلنت در سالمندان در بخش های قبل ذکر شد، این روش درمانی ممکن است همانند روش های دیگر، برای برخی از افراد دارای عوارض و معایبی نیز باشد. به طور کلی باید گفت که در صورت رعایت کامل بهداشت دهان و دندان توسط فرد سالمند، عارضه خاصی برای وی پیش نخواهد آمد اما در برخی موارد ممکن است شاهد یکی از موارد زیر پس از اجرای ایمپلنت در یک فرد سالمند باشیم. بدیهی است که در صورت بروز هر یک از موارد زیر، مراجعه به پزشک متخصص ایمپلنت، در درجه اول اهمیت قرار دارد.

  • لق شدن پایه ایمپلنت.
  • لق شدن روکش ایمپلنت.
  • عفونت لثه در محل کاشت دندان و دندان های مجاور.
  • ایجاد مشکلات سینوسی.
  • پس زدن ایمپلنت توسط فک و قبول نکردن ایمپلنت (به ندرت).
چرا ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته است؟

 

دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر
دکتر موفق فولادگر عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Astra کشور سوئد، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Zimmer کشور آمریکا، دارای گواهینامه جراحی ایمپلنت Horisons آمریکا و دارای تجربه ۲۵ سال درمان بالینی در ایران و خارج از کشور هستند. [طرف قرارداد با بانک سامان و بانک تجارت] 🏥 آدرس مطب : سعادت آباد ، میدان کاج ، ابتدای خیابان بهزاد ، ساختمان ارس ، پلاک۴ ، طبقه۴ 📞 شماره تماس مطب : ۰۲۱۲۲۰۸۹۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *